Slut med fasta

mars 22, 2015 i Periodisk fasta

Det har nu gått två veckor (eg tre med inledningsfasen) sedan jag körde igång med projekt carbnite och resultaten lyser med sin frånvaro. Vikten har ökat något, fettprocenten är densamma och måttbandet visar knappa förändringar neråt. Med tanke på att jag i höstas minskade snabbt på alla punkter började jag tänka på vad jag gör annorlunda denna gång och kom fram till två saker:

  • Jag fastar.  Kör 18:6 fyra dagar i veckan och proteinfastar ytterligare en dag.
  • Tränar med mindre intensitet. Förut körde jag superset med en pulshöjande övning mellan varje set.  Det gör jag inte längre.

Jag är (nästan) helt övertygad om att det är fastan som ställer till det. Inte så att jag mår dåligt av det, eller känner mig orkeslös på något sätt, men när det kommer till fett- och viktminskning är detta inte rätt väg att gå (för mig då får jag tillägga.) Jag brukar bli av med ett par kilon och några centimeter under de två första veckorna, sedan totalstopp. Om detta hänger ihop med att fastan ger för lite energi, ökar stressen i kroppen, och det faktum att jag äter lite kolhydrater överlag (eller en kombo av alla tre)  får jag låta vara osagt, men något blir uppenbarligen ”fel” av för mycket fasta.

What to do then? Sluta fasta helt och hållet.  I alla fall för ett tag så jag kan se hur kroppen svarar på detta. Kanske till och med göra tvärtom!   Äta en proteinrik frukost inom en halvtimme efter det att jag stigit upp. Det kan öka leptinkänsligheten vilken påverkas av bland annat fasta och kalorirestriktion.

Why do you need to eat within 30 minutes of waking?

When you’re Leptin resistant, your diurnal clocks in the brain, the liver, and muscles are all disordered. This is how we will reset those organs to once again act in unison, like an orchestra. If you break this rule, you can still find success, but it will make your reset take longer.

Quote Dr. Jack Kruse – mannen bakom ”The Leptin Reset Diet”.

Jag kommer inte kunna äta på det här sättet under alla veckans dagar, men det skadar ju inta att prova de dagar det är möjligt. Ändrar inte på något annat. Det blir ju svårt att jämföra resultat om man drar i flera trådar samtidigt. Fortsatt blir det alltså lowcarb, ingen fasta och en kolhydratladdning per vecka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...