Bieffekterna av carbnites

Visst gillar jag häng, men det finns gränser 😀

So far är carbnite det mest effektiva och minst ansträngande sätt jag testat för att gå ner i vikt/cm. Många lärde män påstår att en kost med väldigt lite kolhydrater påverkar sköldkörteln och våra leptinnivåer vilket motverkar viktnedgång – och kanske att jag är beredd på att hålla med! Det enda jag förändrat i min kost är carbniten då jag ”frossar” i kolhydrater. I övrigt äter jag som som vanligt, dvs runt 20 g kh per dag.Planen är att hålla fast vid detta upplägg fram till semestern (25 janauar) och se om resultaten fortsätter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 reaktioner till “Bieffekterna av carbnites

  1. Sååå spännande! Hur mycket kh har du kommit upp i under de senaste carbnites? På ett ungefär liksom?

    1. Vet faktiskt inte. Men jag äter har ätit två carbiga middagar. En med ris och en med potatis (och friterade lökringar) och senare på kvällen har det blivit riskakor. Skulle tippa på 150-200 g

  2. Intressant! Kanske får ge det ett försök 😉
    Några funderingar som jag har – vad är fördelen med regelbundna carbnites jämfört med att emellanåt göra ”avsteg” eller vad man vill kalla det? Dvs är det just att det sker varje vecka som ger så bra effekt? Jämfört med om man väljer att äta mer kh/socker t ex en gång i månaden eller så. Evolutionärt så känns ju oregelbundenheten mer trolig. Men det som är mest evolutionärt behöver väl inte nödvändigtvis vara det som ger bäst resultat iofs 🙂
    Och vad är fördelen med carbnites en gång per vecka jämfört med mer ”liberal” lowcarb på kanske 50 g kh per dag eller så?

    1. Fördelen (eller meningen) med regelbundna carbnites är att uppreglera de hormoner som har en tydlig inverkan på viktminskning, sköldkörtel och leptin. Mycket möjligt att det går att carbladda mer sällan, men enligt Kiefer är det nödvändigt att göra en laddning en gång per vecka för att hålla optimala nivåer. Ingen aning om det stämmer, men här verkar det fungera klockrent 🙂

      1. Väldigt intressant, det låter ju liksom för bra för att vara sant! Men så kände jag när jag började med lågkh-kost också, kunna äta grädde och smör och gå ner i vikt?? Har du känt någon skillnad i mående i övrigt? Inte fått mer sug av att äta mer kh?
        Känns ju som en god anledning att äta chips varje helg 😉 Inte för att chips är hälsokost precis 😉

        1. Mitt humör är bättre. Känner mig gladare, har mer lust. Hänger säkert ihop med att kolhydrater ökar serotoninhalten 🙂 Känner inte av något ökat sockersug, men sen har jag ju inte heller något ”beroende” i botten. De där chipsen ja haha. Nä, någon hälsokost är det sannerligen inte. Men det händer inte varje vecka (längre). Riskakan har tagit mark 😀

  3. Grattis!!!! Under dina carbnites räknar du kalorier eller inte? Jag är rädd att jag som en gång varit en massmissbrukare bara ska vräka i mig allt i min väg och eventuellt hamna på 5000 kcal den dagen. Tycker du att jag ska hålla koll på kalorierna i början för att inte spåra ur?

      1. Jag har ätit LCHF i 4 år och jag kan nog säga att det är tack vare det som jag blivit av med beroendet, men har dock en tendens att överäta ibland…. Ska nog köpa hans bok och läsa igenom den noga och ta en funderare 😉

    1. nä va fan,…. haha…. *matmissbrukare… inte massmissbrukare eller mattmissbrukare! hehe

  4. Så intressant. Kör 5:2 nu men mår inte så bra av det. Har kört knappt en månad nu o visst har jag gått ner lite i vikt typ 1.5kg men fryser, huvudvärk och trött. Orkar inte riktigt träna. Tycker du jag ska prova detta i stället? Äter du tre mål/dag de andra dagarna? Har märkt att min sköldkörtel har blivit större igen. Hade inflammation för ett par år sen. Kan det bero på att jag äter för lite kolhydrater? Då är kanske detta något för mig. Ops blev många frågor. Super bra blogg!!

    1. Ja det här med att fasta är inte för alla 🙂 Jag har helt lagt av med allt vad ”medveten” fasta heter. Jag äter tre mål om dagen, med undantag dagen efter en carbnite. Är oftast så mätt så jag inte äter förrän 13-14 och den dagen blir det bara två mål.
      Inflammationen i sköldkörteln beror nog inte på att du äter för lite kolhydrater, men beornde på hur du äter kan det kanske vara en god ide´att öka dessa?!
      Antingen kan du äta lite mer kolhydrater varje dag (och inta kolhydraterna kvällstid), eller prova på carbnite konceptet.
      Men fastan hade jag lagt ner. Verkar göra mer skada än nytta.

    2. Låter som att den ökade stressen som fastan innebär blir för mycket för din kropp. Kortvarig fasta/stress är ofarligt för friska personer, men är man inte helt frisk gör det ofta mer skada än nytta. Har hört att fasta stärker de starka men försvagar de svaga typ, och det verkar stämma. Så strunta i fastan och ät regelbundet! Annat som är bra vid sköldkörtelproblem (som du kanske redan känner till) är tillskott av jod och selen, undvika fluor, äta glutenfritt etc. Och för att motverka inflammation är det bra med Omega3, gurkmeja och ingefära.

  5. Riskakor är ju toppen, det är mitt bästa just nu för att komma upp i kolhydratsmängden. Undra om man kan göra julgodis av dem… bryta bitar och doppa dem i smält choklad…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *