Late night sugar cravings

april 6, 2014 i Kostrådgivning

Har funderat runt det här med sötsug och varför det dyker upp just på kvällen?! Det är få som vaknar och kan tänka sig att börja dagen med en chokladkaka, kakor eller godis – men att avsluta dagen på detta sätt är inga problem. Vad är det som händer i hjärnan och kroppen?

Det finns en studie som visar på att det är den cirkadiska klockan som ställer till det för oss och att vårt sug för söt och stärkelserik mat ökar när det närmar sig kväll. Kanske att det är så, men det kan väl också indikera på någon form av näringsbrist? Chris Kresser menar på att dessa kvällsliga sug ofta är relaterade till ett ostabilt blodsocker, trötta binjurar, en störd kortisolrytm, eller oförmåga att omvandla kolhydrater och fett till energi. Eller just brist på micronutrienter – vilket ofta beror på för lite magsyra.

Vad kan man göra för att undvika, eller i alla fall minska detta kvällssug då? Jag har kollat runt lite och  nedan kommer några tips man kan prova.

  • Ät en hög-protein frukost. Alltså vi pratar 40-50 g protein. Att börja dagen såhär kommer ha en positiv effekt på blodsockret även under resten av dagen.
  • Öka ditt dagliga protein intag då ett högre intag har en stabiliserande inverkan på blodsockret. Sikta på 20% E.
  • Öka intaget av kolhydrater (!) Ät mer grönsaker, bär, frukt, sötpotatis, potatis, ris om du tål det.
  • Komplettera med kosttillskott som zink, magnesium, glutamin och chrom
  • Ät regelbundet
  • Ät mer tidigt under dagen och mindre till kvällen
  • Om ovanstående inte hjälper, kolla dina binjurar och mät ditt kortisol.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...