Late night sugar cravings

Har funderat runt det här med sötsug och varför det dyker upp just på kvällen?! Det är få som vaknar och kan tänka sig att börja dagen med en chokladkaka, kakor eller godis – men att avsluta dagen på detta sätt är inga problem. Vad är det som händer i hjärnan och kroppen?

Det finns en studie som visar på att det är den cirkadiska klockan som ställer till det för oss och att vårt sug för söt och stärkelserik mat ökar när det närmar sig kväll. Kanske att det är så, men det kan väl också indikera på någon form av näringsbrist? Chris Kresser menar på att dessa kvällsliga sug ofta är relaterade till ett ostabilt blodsocker, trötta binjurar, en störd kortisolrytm, eller oförmåga att omvandla kolhydrater och fett till energi. Eller just brist på micronutrienter – vilket ofta beror på för lite magsyra.

Vad kan man göra för att undvika, eller i alla fall minska detta kvällssug då? Jag har kollat runt lite och  nedan kommer några tips man kan prova.

  • Ät en hög-protein frukost. Alltså vi pratar 40-50 g protein. Att börja dagen såhär kommer ha en positiv effekt på blodsockret även under resten av dagen.
  • Öka ditt dagliga protein intag då ett högre intag har en stabiliserande inverkan på blodsockret. Sikta på 20% E.
  • Öka intaget av kolhydrater (!) Ät mer grönsaker, bär, frukt, sötpotatis, potatis, ris om du tål det.
  • Komplettera med kosttillskott som zink, magnesium, glutamin och chrom
  • Ät regelbundet
  • Ät mer tidigt under dagen och mindre till kvällen
  • Om ovanstående inte hjälper, kolla dina binjurar och mät ditt kortisol.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

11 reaktioner till “Late night sugar cravings

  1. Ganska lustigt att du skrev detta när jag går och tänker på samma sak! Irriterande att vara sugen, och ibland är man inte ens sugen utan det är mer nån vanegrej att man ska ha nåt att mysa med, så onödigt. Frågan är om man bör prova strikt lchf eller som du skrev öka kolhydrater? Vet du hur man mäter kortisolnivåerna? Tack på förhand!

    1. Jag vet precis vad du menar med vaneätande. Hade en period där jag snaskade konstant – varje kväll. Inte för att jag var sugen, utan för att det ”hörde till”.
      Då vi påverkas olika av sött kan jag inte råda dig vad gäller att öka eller minska kolhydraterna. För min egen del kan jag äta obegränsat med grönsaker, rotfrukter ., bär och nötter utan att bli kapad av sötsuget. Börjar jag däremot lägga till mer frukt, ”LCHF gott” (choklad, desserter) märker jag ganska snart att jag vill ha mer av det goda.
      Du mäter kortisolet via saliv och en av Kostrådgivarna, Therese Renåker kan erbjuda sådana tester.

  2. Det er også nogle tanker, jeg har gjort mig, så spændende, at du byder ind med det! Min rytme er dog anderledes. Jeg har ingen lyst til hverken sødt eller mad om aftenen mens eftermiddagen kan være lidt svær. Faktisk uanset hvad jeg har spist til morgen og frokost. Jeg tænker i baner af serotoninfald om eftermiddagen men jeg har ikke kunne finde noget litteratur om det. Er du mon stødt på det?

    1. Hallå Jane! Nej jag har inte hittat något om just lågt serotoin på eftermiddagen/kvällen. Jag har dock varit inne på samma bana som du, att det har ett samband med låga halter av serotonin, i kombination med något annat. Vad vet jag just inte än, but I´m working on it 🙂

  3. De här binjurarna är nog en viktig faktor! Särskilt eftersom så många lider av trötta binjurar på grund av stress i olika former. Trots att jag vanligtvis har stabilt blodsocker med lågkolhydratkost så reagerar jag med lågt blodsocker ändå när binjurarna blir ”tröttare” ..Suget ( efter choklad främst) får jag faktiskt sällan på kvällen utan nästan alltid direkt efter en måltid. Jag upplever dock generellt ett grymt saltsug men det är ju också relaterat till binjurarna. Jag har börjat äta krom nu med tanke på blodsockerregleringen och så gäller det att få matsmältningen i skick också. Det är fascinerande att läsa på om binjurarna och hur mycket de påverkar kroppens funktioner. Det är nog en viktig kunskap för oss som kostrådgivare! 🙂

  4. Det viktiga är att ju närmare kvällen man kommer så minskar man på kolhydraterna. Jag tror att man kan äta lite kolhydrater på morgonen och förmiddagen men allt eftersom dagen går så bör man minska på kolhydraterna. Gör man inte det så vaknar man på natten och är hungrig pga insulinet ligger högt och blockerar utsöndringen av fett under natten så kroppen kan förses med energi.

    Har man sug efter kolhydrater på kvällen eller vaknar hungrig under natten så beror det på att insulinet ligger för högt och man behöver fundera över sina matvanor.

  5. Jag har nyss börjat ta krom så har inte ännu märkt någon skillnad.Men det tar ju sin tid så får vänta och se ännu. 🙂

  6. Hur gör man egentligen för att ”kolla sina binjurar” och mäta sitt kortisol? Om läkarna inte vill..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *