Chiapudding

Är antagligen sist ut med att prova dessa omtalade frön, men kan garantera att det är något jag kommer fortsätta med! Fröna bildar precis som linfrön och psyllium en gelé om de får ligga och dra i vätska. Lite slemmigt, men väldigt knastrigt på en och samma gång. De innehåller även rikligt med omega-3, protein, antioxidanter, fibrer och vitaminer vilket gör det till ett riktigt superfrö!

Jag blandade ihop chiafrön med kokosmjölk, mosade hallon, lite stött kardemumma och lät det stå över natten. Åt det tillsammans med några ägg för att öka proteinhalten. Galet gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 reaktioner till “Chiapudding

  1. Inte sist! Jag har haft ett paket chiafrön i skafferiet sen i somras, men inte riktigt kommit till skott att göra nåt av det. Men ditt förslag på kokosmjölk, hallon och kardemumma låter som något helt i mitt tycke! Ser smarrigt ut!

      1. Två gånger! Första skeden var spännande och annorlunda, men jisses vad gott! Att jag inte gjort detta tidigare ju. Gillade kombinationen kokosmjölk, vaniljpulver och lakritspulver

  2. Måste också pröva denna omtalade rätt. Har chia-frön lite samma ”effekt” som linfrön? Eller kan magen lättare bryta ner dessa?
    Undrar också vad du tycker om quinoa? MYCKET kolisar så för mig känns det inte helt självklart, men jag måste undvika mjölkprotein och även ägg nu för att utreda/läka läckande tarm, så är lite inne på att kanske testa att lägga till quinoa/någon rotsak. Dock fortfarande lite oviss om hur kroppen ska reagera då jag ätit strikt rätt länge.. svårt det dära
    Tack för bästa bloggen!

    1. Tjena hej Maja! Chiafrön är väl likvärdiga linfrön – men de är ju snälla mot tarmen. Jag är som sagt helt chiafrälst! Testade med kokosmjölk, kanel och riven kokos och check! Ny favorit.
      Vet inte vad jag ska tycka om quinoa – jag röstar nog mer på rotfrukter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *