Less is more?

januari 6, 2014 i Träning

Spenderade stora delar av gårdagen med att surfa runt och kolla upp nya träningsupplägg. Finns många sätt att träna på, men fastnade till slut för ett fortsättningsprogram från Starting Strength som jag hittade det  på styrkelabbet. Det är med skräckblandad förtjusning jag ger mig in i det här. Det är väldigt få övningar vid varje träningstillfälle, men det är övningar som ger stor effekt och täcker många olika muskler. Jag adderar till ett par övningar då jag vill  lägga lite extra krut på axlar, baksida lår och rumpa, samt fortsätter med T.U.T
Tre dagar i veckan blir det styrka och övningarna är de här:

Måndag
Knäböj
Raka marklyft
Pull ups

Onsdag
Bänkpress
Chins
Hantel rodd

Fredag
Marklyft
Militärpress
Hantellyft åt sidan

Upplägget som följer är att man i första setet ska köra tungt och ge allt, mellan 3-5 reps. Därefter kör man 4×10 med lättare vikter innan man går vidare till nästa övning. Ska bli spännande att se vad det har för effekt. Det ser så lite ut. Räcker verkligen de här få övningarna? Om svaret är ja är det helt fantastiskt och då kan man undra varför många lägger x antal timmar 6 dagar i veckan när man kan komma undan med det här. Är det någon där ute som har erfarenhet av det här? Jag är skeptisk men måste prova. Jag ska testa upplägget denna veckan, sen blir det paus i tre veckor på grund av semester 😀 Under denna blir det inte så mycket styrketräning, då jag inte kommer ha tillgång till ett gym under de två första veckorna. Då blir det övningar med den egna kroppsvikten och tabata, men när jag kommer hem ska jag köra så det ryker! Kommer ändra lite vad gäller kosten då med, men det snackar vi om senare.

Dags att preppa morgondagen lunch som blir samma som kvällens middag. Varm/kall sallad med marinerad rostbiff och en dressing på kokosolja, sesamolja, chili och rostade sesamfrön. Så jäkla gott med en massa olika grönsaker!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...