Less is more?

Spenderade stora delar av gårdagen med att surfa runt och kolla upp nya träningsupplägg. Finns många sätt att träna på, men fastnade till slut för ett fortsättningsprogram från Starting Strength som jag hittade det  på styrkelabbet. Det är med skräckblandad förtjusning jag ger mig in i det här. Det är väldigt få övningar vid varje träningstillfälle, men det är övningar som ger stor effekt och täcker många olika muskler. Jag adderar till ett par övningar då jag vill  lägga lite extra krut på axlar, baksida lår och rumpa, samt fortsätter med T.U.T
Tre dagar i veckan blir det styrka och övningarna är de här:

Måndag
Knäböj
Raka marklyft
Pull ups

Onsdag
Bänkpress
Chins
Hantel rodd

Fredag
Marklyft
Militärpress
Hantellyft åt sidan

Upplägget som följer är att man i första setet ska köra tungt och ge allt, mellan 3-5 reps. Därefter kör man 4×10 med lättare vikter innan man går vidare till nästa övning. Ska bli spännande att se vad det har för effekt. Det ser så lite ut. Räcker verkligen de här få övningarna? Om svaret är ja är det helt fantastiskt och då kan man undra varför många lägger x antal timmar 6 dagar i veckan när man kan komma undan med det här. Är det någon där ute som har erfarenhet av det här? Jag är skeptisk men måste prova. Jag ska testa upplägget denna veckan, sen blir det paus i tre veckor på grund av semester 😀 Under denna blir det inte så mycket styrketräning, då jag inte kommer ha tillgång till ett gym under de två första veckorna. Då blir det övningar med den egna kroppsvikten och tabata, men när jag kommer hem ska jag köra så det ryker! Kommer ändra lite vad gäller kosten då med, men det snackar vi om senare.

Dags att preppa morgondagen lunch som blir samma som kvällens middag. Varm/kall sallad med marinerad rostbiff och en dressing på kokosolja, sesamolja, chili och rostade sesamfrön. Så jäkla gott med en massa olika grönsaker!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 reaktioner till “Less is more?

  1. Jag har testat Starting Strength, men blev uttråkad. För lite varitation och ”lek” för min smak. Fast det ska, som alltid, bli intressant att få följa med på dina experiment 🙂

    1. TUT står för time under tension. Man bestämmer hur många sekunder en övnings ska ta i den koncentriska/excentriska fasen – alltså hur lång tid muskeln är under…anspänning,kan man säga så? Har tidigare bara kört låååångsamt, men ska börja variera tiden vecka till vecka.

  2. Jag har kört stronglift 5×5 några månader nu. Varannat pass squat, axelpress och marklyft eller squat, bänkpress och markrodd. Väldigt effektivt, har ökat markant i styrka och en del muskler. Men själv blir jag väl uttråkad medans sambon älskar det.

  3. Jag har kört Stronglifts men haft perioder då jag lagt in andra övningar också men generellt sett har jag nog alltid tyckt att det räcker med SL-övningar plus några assisterande, som pullups/chins, dips och något för magen kanske.

    Risken om man hoppar för mycket mellan övningar kan vara att det blir svårt att se utvecklingen. Dessutom kan det ta ett tag att lära sig övningarna rätt. Jag har t ex fått backa i de flesta övningar eftersom jag inte haft så bra teknik som jag trott. Och i några övningar har jag stampat på samma vikt, vilket kan vara lite tröstlöst.

    Ge det en chans och var uthållig, det är mitt tips!

  4. Jag älskade starting strength!

    Kan rekommendera att inte lägga till fler övningar. Det blir väldigt tungt när man kört ett tag!;)
    Och det fungerar definitivt!
    Lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *