The keto project

Är nyfiken på de träningsfördelar man sägs få på en strikt ketogen kost. Inväntar fortfarande boken med stort B, men den får jag i mina händer i kväll 😀 Vad  och hur man ska äta är ganska givet, men att få rätt balans mellan de olika makronutrienterna är en  annan femma. Att äta tillräckligt med fett och minimera kolhydraterna ser jag inte som ett problem, däremot tror jag att det kan vara svårt att balansera proteinet. Riktmärket ligger någonstans mellan 1,2-1,5 gram per kilo kroppsvikt. En ökad mängd leder till att det överblivna proteinet blir till glukos och kommer därigenom påverka ketonerna.

Vad innebär det att äta strikt ketogent då? Den generella regeln säger att  ungefär 3-5E-% kommer från kolhydrater, 1o-15E% kommer från protein och resten från fett. Man kan höfta lite hit och dit, men för att vara på den säkra sidan kommer jag lägga in all mat på matdagboken.se. På så sätt har jag full kontroll och kan genom denna ändra fördelningen mellan makronutrienterna om det behövs. Jag tror inte att det här kommer att bli ett lätt projekt, då jag gillar grönsaker och variationen de tillför i maten jag äter. 3-5E% kolhydrater ger inte mycket att spela på.

Planen är i alla fall att kör på fram till jul/nyår. Från första början verkade det rimligt med en månad, men vid närmare eftertanke kändes det inte som en rättvis testeriod. Nog för att jag äter lågkolhydratkost som det är idag – men en liberalare variant som gör att jag antagligen inte är fullt keto adapted. Därav väljer jag två månader, så jag har lite att spela på för att hitta den rätta fördelningen. Jag kommer under projektets gång att mäta både blodsocker och (blod)ketoner, för att se hur de påverkas av träning och fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater.

Varför testar jag? Primärt för att se hur det kommer påverka mina träningsresultat (bättre ork, styrkeutveckling, uthållighet) men även för att se hur nutritional ketosis påverkar en so-what keto adapted, normalviktig, tränande kvinna som är i sina bästa år 😉

Såvida man inte är sjuk i någon sjukdom som kräver ketogen kost, är gravt överviktig, eller har någon form av sockerberoende ser jag ingen anledning till att hålla en strikt ketogen kosthållning under en längre tid. Men det är en annan femma och här kommer åsikter att gå  isär.

Under veckan som kommer ska jag roa mig med att läsa ” The art and science of low carbohydrate performance” för att sätta igång på riktigt veckan därpå.

Är det någon där ute som testat och märkte ni i så fall av några fördelar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 reaktioner till “The keto project

  1. Jag kör perioder lite nu och då med en mycket strikt kosthållning, nästan inga kolhydrster alls (räknar inte men skulle gissa på under 5 gram per dag). Snålar varken på protein eller fett (blir mest fett såklart). Det kan kännas otroligt oinspirerande att laga mat, men det kompenseras av att jag känner mig som ett monster på gymmet, blir stark som en björn och det finns inget stopp, kan bara fortsätta och fortsätta i evighet känns det som 🙂
    Har aldrig kört så länge som två månader dock, så blir väldigt spännande att följa dig under tiden 🙂

  2. Rigtig god ide at give projektet længere end en måned. Det tager ihvertfald et par uger for kroppen at være fuldt ud keto adapted. Jeg er selv hverken syg eller overvægtig men er i ketose hele tiden alligevel- bare fordi jeg trives SÅ godt på det. Træner, sover og lever godt på ketogen livsstil

      1. Er i øvrigt gået igang med GVT træning inspireret af dine erfaringer – love it already – tak for altid god inspiration <3

  3. Jag äter typ så nu, mår jättebra och det är det enda sättet för mig att inte ha massa sockersug verkar det som. hr nu varit i optimal ketos i typ 25 dgr tror jag och får se hur länge jag kör på. Ser detta lite som en livsstil som jag nog måste hålla om jag ska kunna hantera mitt sockersug men tror nog att jag i perioder kommer hålla en striktare lchf-kost också. Jag tippar på att jag ligger runt 1,2-1,5 g procent protein per kg kroppsvikt och det fungerar bra för mig. =) Går sakta men säkert ner i vikt trots att träningen minskats rejält pga mycket jobb senaste månaden!

    1. Då är det väl bara till att köra på antar jag. Vad gäller träningen så är det inte säkert att den leder till viktnedgång. Själv har jag gått upp en del, men minskat i omfång. Har precis läst färdigt boken och de rekommenderar så lite som 0,6-1 g protein per kilo kroppsvikt! Känns ovant att ligga så lågt, men prova ska jag

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *