Regler och förbud runt mat

september 19, 2013 i Kostrådgivning

Tillhör du dom som sätter upp regler och förbud runt mat? Regler och förbud som du har svårt att hålla? Är du duktig på att bestraffa dig själv när du misslyckas? Please stop with this behaviour! Det finns ingenting som är sämre och mer destruktivt för självkänsla och humör. Att tappa några kilo, eller kanske många- innebär ofta att man sätter upp förbud runt vissa livsmedel och gör upp regler för hur, när och vad man ska äta. Det är bra! Att ha en handlingsplan och ett mål är två viktiga verktyg för att man ska lyckas. Tyvärr är vägen till målet inte alltid spikrak, utan snarare krokig  och full av fallgropar.

Vi är alla olika och är därav olika bra på anamma en ny eller hälsosammare livsstil. Några säger att det bygger på  karaktär. Jag tror snarare att det handlar om  livsstilsbakgrund och huruvida  man är i hormonell balans eller inte. Ju äldre vi blir, desto större roll kommer dessa spela.

Ofta bestämmer man sig för att tappa x antal kilo på x antal veckor. Under denna tid förbjuder man sig själv att äta saker som kan sinka viktnedgången. . Första veckan brukar gå av bara farten och man är fylld med lust och energi att ro hem det här en gång för alla. Vecka två närmar sig och den börjar ganska bra.  Måndagen och tisdagen passerar obemärkt. På onsdagen börja det krypa i kroppen och man börjar känna sig rastlös. Hjärnan (som tidigare jobbade med dig) verkar plötsligt inte lika sugen på denna nya sunda livsstil  utan kräver istället socker och andra godsaker. Man frågar sig själv varför man håller på som man gör. Man mer eller mindre ”bestraffar” sig själv, så löjligt. Varför ska man inte få  kunna unna mig något gott? Tanken är född och därmed är valet redan gjort. Man slutar dagen sittandes i soffan, med ena handen i nötskålen och den andra pendlar mellan chokladen och vinglaset. Nöjd och belåten. I alla fall för stunden, för sedan kommer ofta ångesten, baksmällan och bestraffningen.

Man ser sig själv i spegeln och ser en misslyckad, tjock idiot som stirrar tillbaka på en. Fylld av avsmak och äckel bestämmer man sig för att inte äta frukost. Inte lunch i heller för den delen, med tanke på gårdagen. Vid middagen är man så hungrig så man börjar gräva bland nötterna under tiden man väntar på middagen – och där är bollen i rullning igen.

STOPP! Det kan finnas en lösning! En väldigt enkel sådan, beroende på din ryggsäck och om du är beredd att satsa lite.

Som sagt, vi är alla olika och är olika bra på att anamma en ny eller hälsosam livsstil. Vissa av oss mår bra av att strypa flödet av godsaker rakt av för en längre tid. Det får oss att hamna i balans. Vi ser det inte som en bestraffning eller en uppoffring. För oss är detta det självklara valet. Vi vet med oss att vi kommer klara av den utsatta tidsperioden utan att falla för några frestelser. Vi är medvetna om att vi kommer må och prestera så mycket bättre om vi bara hoppar godsakerna för ett tag.

Tillhör man däremot skaran som  ser det som en uppoffring att inte få äta ”något gott” eller ”unna sig” något alls under en längre tid  ska man kanske gå in med en approach. Vad behöver du få unna dig, för att du ska tycka att det är värt uppoffringen (som det faktiskt är för dig) för att nå hela vägen till mål? När jag säger unna menar jag inte något man ska göra varje dag, men för många kan det underlätta att få ha en dag i veckan där det finns utrymme för lite godsaker eller alkohol. Märk väl att nyckelordet är lite och innebär alltså inga frosserier. Det kan handla om en näve nötter, några bitar choklad och ett glas vin, eller en dessert. Det kommer antagligen innebära att det kommer dröja lite längre innan man når sitt mål. Men det kan det kanske vara värt – om man på detta sätt slipper känna sig misslyckad och bestraffa sig själv och därmed kanske till och med tycka lite bättre om den där personen som stirrar tillbaka på en i spegeln.

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...