Häpp! Jag pratar 5:2 i tidningen Min Hälsa

 I Expressens bilaga Min Hälsa pratar jag lite om hälsofördelarna man får av 5:2, och varför så många lyckas gå ner i vikt med den här metoden. Som ni kanske minns testade jag själv 5:2 i våras för att se hur den skulle påverka en kropp som är fri från raffinerade kolhydrater, stärkelse, socker och gluten. Räknade inte med några stora förändringar, men blev positivt överraskad av några provsvar. Tänk då vad 5:2 kan göra för en kropp som dagligen utsätts för ovanstående.

Nu är jag mycket väl medveten om att de flesta använder sig av metoden främst för att gå ner i vikt och inte så mycket för att förbättra sin hälsa. Helt okej. Tyvärr finns det en budskap med dieten som gärna lyfts fram som positivt – vilket jag både tycker är missvisande och tråkigt. Läs nedan.

Fasta två dagar i veckan och ät som du vill de andra fem. Inga livsmedel, maträtter eller drycker är förbjudna.

Vad sänder detta för budskap till någon som någon som lätt överäter, eller älskar raffinerade kolhydrater och socker? Kan bli farligt det där.

Än så länge har jag bara positivt att säga om 5:2. Många som har stått still länge i vikt  börjar  sakteligen gå ner igen, andra har fått en lugnare mage och några har kunnat sluta eller minska på sina mediciner. Skulle tippa på att de flesta har något att vinna på att fasta rent hälsomässigt. Däremot tror jag att det är något att leva efter om man tränar extremt mycket eller är ute efter att lägga på sig muskler. Men det är en helt annan femma 🙂

Har ni testat 5:2? Vad säger ni som testat 16:8, vad var den stora skillnaden?

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 reaktioner till “Häpp! Jag pratar 5:2 i tidningen Min Hälsa

  1. Jag har provat båda men inte någon längre period. Med 5:2 blev jag trött och ganska hungrig. Däremot 16:8 passar mig bra. Det blir en förlängning av nattfastan och jag känner mig inte hungrig, men mycket piggare. Jag känner mig fokuserad på jobbet innan målet som bryter fastan, glömmer ibland äta. Verkar vara väldigt individuellt vilket man föredrar men kan nog bli en fara om man ”frossar” under de timmar eller dagar som man äter.

  2. Jeg er, som du ved nysgerrig på 5:2 og tager tilløb til at prøve. Bogen er netop udkommet på dansk ved samme forlag, som jeg udgiver hos, så de har lige sendt mig en kopi til anmeldelse. Og den er inspirerende, det er helt sikkert. Uden at have prøvet 5:2 vil jeg sige, at 16/8 umiddelbart appellerer mere til mig. Faktisk virker 16/8 som et ”naturligt spisemønster” for mig, og hvis jeg ikke havde børn, ville jeg praktisere det oftere. Jeg kan godt lide idéen i at nå at blive rigtig sulten, for når jeg tænker over det, kommer jeg faktisk aldrig dertil. Selvom jeg har spist LCHF i 3½ år, har jeg stadig den der gamle angst for sult (altså den slags sult, som i virkeligheden er blodsukkerfald, fordi man spiser primært carbs), og det er jo fjollet. Så på det punkt tror jeg, at jeg kan få noget positivt ud af 5:2.

  3. Jag blir så irriterad på alla tidningar som lyfter 5:2 med just de där orden. Gah! Men det är väl easy fixes som lockar för folk helt enkelt.

    16/8 blev jag knäpp av 🙂 Jag körde med ätfönster 12-20 och hela förmiddagen gick åt till att drömma om det där efterlängtade första målet och sen fortsatte de där åtta timmarna med att jag ville hinna få i mig så mycket som möjligt. Så nä, det var iget för mig. Ett par dagar här och där funkar, men inte varje dag.

    5:2 funkar däremot mycket bättre! Jag är inte ute efter att gå ner i vikt, men eftersom min sambo ville börja för att få ordning på både vikt och mående så hängde jag på. Är inne på andra veckan nu och har alltså hunnit med fyra fastedagar. Har valt att lägga vilodagar på de dagar jag fastar (ev. en lugn promenad eller ett lugnt yogapass) och har inte haft något problem med att styrketräna redan morgonen efter fastedagen. Dock ser jag till att hinna äta en bra frukost innan passet och fylla på efter.

    Eftersom jag vill vara mätt (någotsånär, det handlar ju bara om 500 kcal) när jag går och lägger mig så fastar jag hela dagen fram till middagstid då jag äter fisk eller kyckling med en god sallad. Sparar ungefär 100 kcal och tar en liten smoothie nån timme innan jag lägger mig.

    Känner mig pigg, även på fastedagarna, och har inget problem med att vara utan mat under dagen (vilket antagligen beror på att jag är på jobbet, hade jag varit ledig hade det nog varit en kamp) utan dricker en massa vatten, några koppar renande te och ett par koppar kaffe. Jag tror att det går såpass lätt för mig eftersom jag äter lågkolhydratkost övriga dagar, sambon däremot som äter en del socker åker lite mer berg- och dalbana.

    Nu kollade jag inte upp mina värden innan jag började och jag har ingen koll på vikten heller, men som sagt pigg och starkt. Dock har jag bara njuttränat under de här veckorna och nu när jag börjar klura på upplägget inför hösten så är jag lite fundersam över om det kommer att gå ihop med större träningsmängd och hårdare träning.

    Sådärja, en halv uppsats senare kan jag sammanfatta med tumme upp för 5:2 hittills! 🙂

    1. Ha ha ha, tack för uppsatsen Linda!
      Jag upplevde samma sak som du med 16:8 och 5:2 och visst är det så att en lågkolhydratare har bättre förutsättningar. Är inte sambon sugen på att gå över till denna typ av kost 😉

      Njutträna – underbart ord 😀 Det är så det ska va! Själv upplevde jag inte att träningen blev lidande, men jag bytte i och för sig övningar och träningssätt under min fasteperiod, så kanske att jag hade upplevt det annorlunda om jag fortsatt med mitt gamla upplägg.

      Framöver blir det en blandning av allt och inget för mig. Det blir 6:1 varvat med ett par dagar 16:8 och 3 mål mat om dan. Som sagt, det gäller att hitta sin egen väg och ett sätt som passar ens livsstil och mål 🙂

  4. Jag har kört på 16/8 varianten i ungefär en månad nu. Har varierat lite när jag lagt mitt ätfönster, men har det senaste landat på mellan 10-18. Jag är på jobbet redan strax efter kl 6, och eftersom jag är en frukostmänniska (jag blir hungrig nästan direkt), så har det varit en viss utmaning. Men, samtidigt som jag blir hungrig, så gillar jag känslan av att få bli riktigt hungrig innan jag äter. Gissar att kroppen kommer att vänja sig med tiden. De dagar jag har avslutat fastan med ett löppass, har jag märkt att hungern försvinner.

    Min anledning till att köra periodisk fasta är två saker, att ge kroppen mer tid att reparera sig/läka sig själv, men också att minska fettprocenten och försöka få fram magrutor (är inte där än). Vet du hur lång tid det tar för att få resultat gällande fettprocenten?

    1. Man kan gå ner 1 % i veckan, men det beror såklart på hur kroppen svarar på vad man gör. Du vet, alla hormoner ska ju oxå hänga med på resan och det är inte alltid de gör det 🙂

      1. Ok. Det här med hormonerna är ju intressant. Jag har ju ätit LCHF i 1 år och 8 månader nu ungefär. Hade ingen övervikt när jag började, men lite välfärdshull på magen (som jag gärna vill få bort…). Jag har inte gått ner något direkt (tror jag), kanske lite i fettprocent, men har ingen koll på det. Nu har jag kört periodisk fasta i lite över en månad och jag tycker inte det händer speciellt mycket (även om jag personligen gillar känslan)… Så.. kan det vara hormonerna som inte hänger med då?? Och vad kan man göra för att få hormonerna att hamna rätt?? Ideas?

        1. Gomorron Lella!
          Well, om man inte har någon övervikt, utan bara några trivselkilon man vill bli av med får man jobba för det, det är min personliga erfarenhet i alla fall. Kroppen är nöjd och vill inte gärna släppa på de där kilona. Den är nöjd helt enkelt. Saker som stress (både inre och yttre), dålig sömn, dåligt näringsupptag spelar också en avgörande roll.
          Vad är det för medicin du äter om man får fråga?

  5. Jag kör inget av det eftersom jag fortfarande försöker äta 3g/dag och en trygg kropp.
    Jag läste om Dig i #
    ”Min Hälsa” men också i ”mat&hälsa”, nice.
    Glad att jag känner en kändis ;-).
    Kram Eva Z

      1. Tack, den är mycket bättre :-).
        Nu är det ”bara” vikten kvar att jobba med, kan äta 3g/dag de flesta dagar i veckan (fortfarande utan hunger).
        Åker med Anna till Barcelona nu i september och till Torekov i januari, efter det vore det väl f-n om det inte händer ngt. Ska även undersöka det här med hormoner.
        Nu är min diabetes så bra att min läkare sa att om hon inte visste bättre hade hon inte trott att jag hade diabetes! YES!!!
        Jag är så glad för Din skull och uppskattar det Du skriver!
        Ha det Underbart, Kram

        1. Eva det är ju helt fantastiskt med din diabetes!!! Shit vad kul att höra 😀 Det är ju en enorm vinst för dig!
          Kanske att kroppen är trygg nog nu och kommer att vara mer medgörlig när det kommer till viktnedgången 😉 Ska bli intressant att höra om du får några tips på hälsoresan. Ha det så himla kul och keep me informed 😀
          Stor kram vännen!

  6. Det är Saroten, en tidig antidepressiv medicin som mest ges till smärtpatienter i väldigt låga doser. Max 50 mg, vilket jag var uppe i. När jag började ta stora doser omega3 kunde jag trappa ner, har i ett par månader eller så varit nere på 20 mg och tänkte försöka gå ner till 10 nu.

    1. Hallå igen!
      Låga nivåer av serotonin antar jag. Glädjande att du kunnat trappa ner din medicin och att du känner att du blir bättre tack vare fiskoljan. Men har du försökt höja serotoninet på naturlig väg? Eller naturlig väg är fel sagt, eftersom jag har ett kosttillskott i åtanke. Har du läst Mia Lundins bok ”Kaos i kvinnohjärnan”? Har du hört talas om 5-HTP (5-hydroxitryptofan)?

  7. Tack! Det ska jag verkligen göra. När jag läser om boken Mia Lundin skrivit, så känner jag inte igen mig alls, men jag gissar att hormonell obalans kan yttra sig på många sätt. Och sen kan nog min medicin har fuckat upp balansen. Har du läst boken, förresten?

    1. En annan intressant sak är att min värk är, enligt min kiropraktor, ett överaktivt nervsystem (centralt störd smärtmodulering). Känns som om det skulle kunna ha samband med andra signalsubstanser som har att göra med hormonell obalans. I don’t know, but maybe…

    2. Jepps, jag har läst boken 🙂 Kanske att den inte är något för dig, men kolla upp 5-HTP om de kan var något, samt läs om hur man kan höja nivåerna av serotonin (må bra hormon.)

  8. Absolut! Jag har redan börjat kolla. Verkar som jag helst ska ha slutat med min medicin, men det bör ju gå inom en rimlig tid

    Tack för dina råd!

  9. Hej – jag har ätit Low Carb i ungefär 11 år och har testat att fasta i något halvår. Vet inte vad min typ av fasta kallas men mån – fre har jag ett matfönster på max fyra timmar från att jag kommer hem från jobbet. På helgerna lägger jag till frukost. Älskar min Low Carb kost men måste säga att med en paleo syn på råvaror och IF känns pusslet väldigt komplett. Jag har inga humörsvängningar, alltid frisk, har alltid energi och är mer synligt vältränad än någon gång tidigare. Har inte märkt att fastan på något sätt påverkat cardio eller press negativt under träning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *