T.U.T

T.U.T eller time under tension som det står för, är det något ni brukar köra när ni tränar? Efter att ha läst Body by Science och Power of ten är jag småsugen på att testa. Inte fullt ut då de baseras på styrkeövningar i maskin, men man kan ju implementera det i sin vanliga träning. Kör ju redan lite på T.U.T, men det kan alltid bli mer och fler övningar 🙂 Det är ju ganska stor skillnad på att köra knäböj i tempot 2-0-1 kontra 6-0-1 (6 sekunder i den excentriska fasen, 0 i bottenpositon och 1 sekund i den koncentriska fasen, alltså när man reser är på väg upp från böjpositonen). T.U.T bygger alltså på hur länge musklerna är under anspänning, istället för att fokusera på set och reps. Fast det kan nog kvitta i längden – förutsatt att den totala tiden blir den samma.

Jag ska nog börja med det här och se vad det kan ge, i alla fall på basövningarna som squats, rodd, bänkpress och deadlifts.  Av alla styrketräningssätt jag testat är German Volume Training fortfarande det som gett mig mest muskler och definition, men jag hyser stort hopp till detta. Fortfarande i kombination med plyoträning och explosiva konditionsövningar.  Är det någon där ute som har kört slow training och T.U.T?  Vad fick ni för resultat och vad var bra/mindre bra?

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 reaktioner till “T.U.T

  1. Jag o gubben läste Body by Science för två år sen och blev helt sålda och just nu kör mannen på det fortfarande men jag har inte gjort det mer än då och då senaste månaderna (har haft problem med ryggen bl a och kört lite utifrån min naprapats rek.) Vi har kört 10 sek upp/10 sek ner och orkar vi 2 min så ökar vi vikterna nästa gång och varierat perioder med Big5, Big3 och Split routine.
    Men de fördelar jag ser med upplägget är att jag tror starkt på teorierna bakom, det är tidseffektivt (en kvart en gång i veckan liksom) och jag har ökat i styrka samt det är kul att träna tillsammans med nån som pushar en. Dessutom upplever jag inte alls träningsvärk på samma sätt som med ”traditionell” styrketräning, mer bara en trötthet i kroppen.
    Nackdelar är att jag gillar att träna så det är trist att bara gymma en gång i veckan, att köra i maskiner är ganska trist men känns nödvändigt eftersom man kör så tungt (det finns dock övningar med fria vikter), man måste vara två för att tima övningarna och pusha varandra för att nå failure vilket kanske inte är optimalt för vardagslogistiken.
    Så tja, jag kommer nog att köra enligt Body by Science i perioder men även köra annat emellanåt. Sen tränar jag ju lite löpning, yoga, golf etc också så det blir ju lite av varje.

    1. Shit vad ballt! Du är den första jag stött på som testat det här!Tyvärr har jag ingen träningspartner, så jag får köra på on my own. Nu kommer jag inte köra konceptet rakt av – utan mixa några maskiner med fria vikter. Jag gillar ju verkligen mina squats, deadlifts and so on 😉 Kör alla övningar så låååååååångsamt jag bara kan 🙂
      Tror också på teorierna bakom, men skulle inte trivas med att bara träna en gång i veckan. Vad skulle jag göra med all ledig tid jag plötsligt fick;)
      Big fenx för ditt svar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *