Fifty shades of LCHF – chapter 4

maj 26, 2013 i LCHF

null
Chapter 2
Chapter 3

Mat för hälsa, eller mat för viktnedgång?

Jag har nu bestämt mig för att denna kosthållning är något jag ska leva med resten av mitt liv. Jag jagar inte längre kilon med denna metod,  utan har hälsa och välmående i fokus. Jag vill äta mat som gör min kropp gott och håller mig frisk. Inser att LCHF för hälsa och LCHF för viktminskning är två helt olika tallrikar. Det ena måste inte uteslut det andra, men oftast blir det tyvärr så.

En frukost enligt hälsotallriken kan bestå av ekologiska ägg. Stekta, kokta eller hackade spelar mindre roll. Dagen därpå serveras avokado, räkor och en klick majonnäs – och nästkommande dag ligger en bit makrill på en blandsallads-bädd. Lite citronsmör kröner verket. Det är inte heller helt oväntat att en handfull nötter slinker ner.
På viktnedgångstallriken serveras det ägg under alla veckans dagar. Ägg och bacon, ägg och smör, ost-ägg,  omelett, scrambled, hackat, kokt, malet – you name it. Ägg helt enkelt! Ackompanjerade av tveksamma proteinkällor.

Den ena tallriken innehåller mycket omega-3, har en bra syra/bas balans och verkar anti-inflammatoriskt i kroppen. Den andra tallriken gör precis tvärtom. Man kommer minska i vikt av båda tallrikarna.

Till middag kan man på hälsotallriken hitta KRAV-märkt kött från gräsbetande kossor. Massor av olika grönsaker, antagligen ekologiska dom med. Till detta serveras en hemmagjord majonnäs eller kanske kryddsmör till köttet.
Viktminskningstallriken erbjuder korv (det viktiga här är att se till så att det är max 5 g kolhydrater per 100 g!!!), och vitkålsgratäng. Gratängen är gjord på vitkål, grädde och ost. På viktminskningstallriken hittar man ofta stora mängder mjölkprodukter och mycket små mängder grönsaker.

Den ena tallriken innehåller mycket omega-3, har en bra syra/bas balans och verkar anti-inflammatoriskt i kroppen. Den andra tallriken gör precis tvärtom. Man kommer minska i vikt av båda tallrikarna.

Att välja LHCF för hälsa innebär att jag måste plocka bort, eller i alla fall minska de produkter som kan påverka den i negativ riktning.  Jag måste också inse och förstå att kvaliteten på maten, hur den producerats och fötts upp kommer spela en avgörande roll för denna.  Att välja KRAV-märkt och ekologiskt är därför givet.
Jag sätter mig vid bordet för att skriva ner de saker jag bör ta bort från min kost, eller i varje fall minska ner drastiskt på:

  • Korv
  • Processat kött
  • Bacon
  • Griskött överlag
  • Kött som inte är KRAV-märkt
  • Grädde
  • Créme fraiche
  • Ost (får och getost är bättre alternativ)
  • Mjölkprodukter överlag

LCHF, en kosthållning – två helt olika inriktningar.  Vilken tallrik äter du efter? Hälsa eller viktnedgång?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...