Fifty shades of LCHF – chapter 4

null
Chapter 2
Chapter 3

Mat för hälsa, eller mat för viktnedgång?

Jag har nu bestämt mig för att denna kosthållning är något jag ska leva med resten av mitt liv. Jag jagar inte längre kilon med denna metod,  utan har hälsa och välmående i fokus. Jag vill äta mat som gör min kropp gott och håller mig frisk. Inser att LCHF för hälsa och LCHF för viktminskning är två helt olika tallrikar. Det ena måste inte uteslut det andra, men oftast blir det tyvärr så.

En frukost enligt hälsotallriken kan bestå av ekologiska ägg. Stekta, kokta eller hackade spelar mindre roll. Dagen därpå serveras avokado, räkor och en klick majonnäs – och nästkommande dag ligger en bit makrill på en blandsallads-bädd. Lite citronsmör kröner verket. Det är inte heller helt oväntat att en handfull nötter slinker ner.
På viktnedgångstallriken serveras det ägg under alla veckans dagar. Ägg och bacon, ägg och smör, ost-ägg,  omelett, scrambled, hackat, kokt, malet – you name it. Ägg helt enkelt! Ackompanjerade av tveksamma proteinkällor.

Den ena tallriken innehåller mycket omega-3, har en bra syra/bas balans och verkar anti-inflammatoriskt i kroppen. Den andra tallriken gör precis tvärtom. Man kommer minska i vikt av båda tallrikarna.

Till middag kan man på hälsotallriken hitta KRAV-märkt kött från gräsbetande kossor. Massor av olika grönsaker, antagligen ekologiska dom med. Till detta serveras en hemmagjord majonnäs eller kanske kryddsmör till köttet.
Viktminskningstallriken erbjuder korv (det viktiga här är att se till så att det är max 5 g kolhydrater per 100 g!!!), och vitkålsgratäng. Gratängen är gjord på vitkål, grädde och ost. På viktminskningstallriken hittar man ofta stora mängder mjölkprodukter och mycket små mängder grönsaker.

Den ena tallriken innehåller mycket omega-3, har en bra syra/bas balans och verkar anti-inflammatoriskt i kroppen. Den andra tallriken gör precis tvärtom. Man kommer minska i vikt av båda tallrikarna.

Att välja LHCF för hälsa innebär att jag måste plocka bort, eller i alla fall minska de produkter som kan påverka den i negativ riktning.  Jag måste också inse och förstå att kvaliteten på maten, hur den producerats och fötts upp kommer spela en avgörande roll för denna.  Att välja KRAV-märkt och ekologiskt är därför givet.
Jag sätter mig vid bordet för att skriva ner de saker jag bör ta bort från min kost, eller i varje fall minska ner drastiskt på:

  • Korv
  • Processat kött
  • Bacon
  • Griskött överlag
  • Kött som inte är KRAV-märkt
  • Grädde
  • Créme fraiche
  • Ost (får och getost är bättre alternativ)
  • Mjölkprodukter överlag

LCHF, en kosthållning – två helt olika inriktningar.  Vilken tallrik äter du efter? Hälsa eller viktnedgång?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 reaktioner till “Fifty shades of LCHF – chapter 4

  1. Uha, lidt en kombination, tror jeg. Jeg spiser mange grøntsager men jeg spiser også en del ost (både ko, får og ged) og lidt grädde og cremefraiche. Ind imellem spiser jeg også bacon, serranoskinke og salami, men jeg prøver at finde dem økologisk, hvilket er svært. Kvalitetstankegangen og økologi har jeg adopteret helt fra starten, så jeg hælder nok alligevel mest til helsetallerken 🙂

    1. Jag äter också mjölkprodukter, ost, bacon etc – men jag tror inte att man ska basera sitt kostintag på dessa produkter, som många som äter LCHF gör. Tackar gudarna för ”Den ökologiske slagter” 😀

  2. Du sätter fingret på precis det jag själv går och grunnar på. Jag flirtar mer och mer med paleo, eller det jag fått för mig att paleo är. Det rena, tillsatsfria och mejerifria. Släppa mejerierna helt känns dock väldigt svårt. Och har jag råd att gå helt ekologiskt? Ska börja med att beställa en grön köttlåda för att testa. Baby steps liksom…

    1. Jag har testat paleo, en månad helt utan mejerier. Det var intressant ur den synpunkt att jag insåg hur mycket mjölkprodukter jag åt – och kunde på så sätt dra ner på dom drastiskt. Jag kan inte se att jag någonsin kommer sluta helt med dessa, men ser till att hålla nere intaget rejält.
      Vad gäller ekologkiskt får man precis som du säger väga för och nackdelar – och den enda nackdelen brukar vara priset 🙂 Ta babysteps, gör de val du känner att du kan göra. Allt räknas 🙂

  3. Jag har också funderat mycket på det här med att äta lchf ur hälsosynpunkt,dvs välja ekologiskt, äta mycket gröna grönsaker och minska på mejerierna. För mig har lchf alltid handlat om att välja en naturlig kost och jag började äta det för att må bättre, inte i viktminskningssyfte. Jag har särskilt funderat på hur man kan äta mer basisk föda vid lchf och just mejerierna och rött kött är ju tyvärr de största bovarna. Men jag älskar ost för mycket för att välja bort det 😉 och lite turkisk och naturell yougurt vill jag ha till frukost men försöker ändå minska på mängden. Jag väljer då ekologiska, ohomogeniserade produkter eftersom jag tror att homogeniseringen kan ställa till mycket skada i kroppen. Men just det här med frukosten är knepigt för mig, för jag har svårt att ge upp yougurten och svårt att tänka mig att äta ägg varje dag till frukost.

    Men viktigt att fundera på det här hur man kan hitta en balanserad kost! Kanske man bara snöat in sig på det här med att man måste ha mejeriprodukter för att det ska vara gott 🙂

    1. Hallå Sofie!
      Ja det är gott med mejeriprodukter. Kanske lite för gott 🙂 Man måste hitta en balans och ett sätt att äta som är hållbart i längden. Själv kommer jag antagligen heller aldrig att sluta med mejeriprodukter helt – men jag vill inte heller basera min kost runt dessa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *