Projekt 16/8 fasta – hur gick det?

Ja hur gick det egentligen? Tanken med hela projektet var att se hur kropps-sammansättingen ändrades vid bibehållet/reducerat energiintag vid 16/8 fasta. Under resans gång insåg jag ett och annat om mig själv, vilket gjorde att jag starkt funderade på att skita i alla experiment som hade med kost, träning och kroppssammansättning att göra – men, till slut bestämde jag mig ändå för att fullfölja projekt PF.

Jag inledde med två veckor då jag bibehöll mitt energiintag, dvs jag kompenserade för det uteblivna målet (frukosten) vid senare tillfälle under dagen. Större delen av dessa två veckor åt jag endast två gånger om dagen. Klockan 12 och klockan 19.30. Med facit i hand var detta ett dåligt val då det ledde till att jag kastade i mig maten och kände noll mättnad när jag åt. Jag kunde alltså sätta i mig både lunch och frukost på en och samma gång och fortfarande inte vara mätt! Om jag skulle haft tillgång till mer mat hade jag fortsatt äta….vilket hände vid ett antal tillfällen vid mina kvällsmål då det fanns mer mat att tillgå….Okynnesätandet ni vet, en skiva ost, en matsked mandelsmör, några nötter, en bit mörk choklad  hit och dit – ja ni förstår vart jag vill komma. Jag åt antagligen lite mer under de här två första veckorna med PF mot vad jag normalt gör, vilket visade sig på kropps-sammansättningen.  Många vittnar om att de fått ett mycket mer avslappnat förhållande till mat sedan de börjat med PF. För mig blev det precis tvärtom! Jag blev helt besatt av mat. Jag tänkte mest på vad jag skulle äta nästa gång och när jag skulle få äta nästa gång. Stora delar av dagen blev bara en lång transportsräcka fram till nästa mål mat. Mättnadskänslan blev något bättre när jag började äta tre mål om dagen istället, men det var också den enda fördelen jag kände av. Dessa två veckor påverkade min kropps-sammansättning såhär:

  • Jag ökade 1.2 kg i vikt
  • Jag ökade 1% i kroppsfett
  • Jag ökade 0.4 kg i lean mass

Under de två nästkommande veckorna skulle jag inte kompensera för det uteblivna målet (frukosten), dvs jag skulle reducera mitt energiintag ganska rejält. Det var visionen och jag lyckades många av dagarna, men misslyckades under några. Jag åt enligt planen, två mål mat – men det blev ett antal koppar te med kokosfett och smör mellan målen, därav minskade kanske inte energiintaget så mycket som planerat under dessa dagar. Mättnadskänslan under dessa veckor var fortfarande rubbad, dvs den fanns inte.

Jag tränade lika mycket och på samma sätt under de fyra veckorna jag körde 16/8. Har inte känt mig svagare än tidigare och har inte heller presterat sämre – men å andra sidan brukar jag träna på fastande mage så det var inget nytt för mig. Under projektets två sista veckor förändrades min kropps-sammansättning såhär:

  • Jag minskade 1.4 kg (lägsta noteringen under fastan)
  • Jag tappade 0.1% kroppsfett
  • Jag tappade 0.9 kg lean mass
Pre fasta 2 v fasta, bibehållet energiintag 2 v fasta, reducerat energiintag
61,2 kg 62,4 kg 60,9
20,7% fett 21,7% fett 21,6% fett
54,7 lean mass 55,1 lean mass 54,2 lean mass

Ingen synlig skillnad. Inte på magen i alla fall.

Utvärderning av 16/8.

Detta upplägg funkar uppenbart för väldigt många människor, med väldigt goda resultat (så länge man inte ”svältfastar” då;)  Själv blev jag som sagt fixerad vid maten, precis tvärtom vad många upplever. Kom till insikt med att god mat och att äta är viktigt för mig. Kanske lite för viktigt? Det ska vara så jäkla gott hela tiden. Varför kan jag inte bara äta för att ge kroppen rätt energi? Bara tanka rätt lixom? From now on, I will. Inte alltid, men oftare 🙂

Många gillar rutiner och regler när det gäller mat och intag – inte jag! Jag har haft min beskärda del av detta under mina ätstörda år (längesedan nu).   Det ska inte vara komplicerat och svårt att äta. Det ska bara göras, utan att lägga för mycket energi på när, hur, varför och hur mycket. Ät om du är hungrig, ät inte om du inte är det. Det behöver inte vara svårare än så.

Bodycomposition…man läser ofta att fasta är muskelsparande. Till och med muskelstimulerande. Well – med facit i hand kan jag säga att det stämmer, så länge man inte minskar sitt energiintag för mycket. För när jag gjorde det sistnämnda så var det musklerna som rök. Inte fettet. Att fasta varje dag, med ett relativt stort energiunderskott kommer alltså inte att gynna vare sig förbränningen eller kropps sammansättningen.

”Att fasta är okomplicerat och helt naturlig”….check! Jag är med på den. I lågkolhydratkretsar pratar man ofta om det naturliga. Man blickar tillbaka och ser mycket till hur man åt förr- på stenåldern. Man pratar om hur onaturligt det är att äta var varannan timme och ja, jag är med på den. Men ärligt talat – hur naturligt är det att ha ett ätfönster som är öppet mellan 12-20 VARJE DAG, 7 dar i veckan?  Var det så på stenåldern 😉

Jag vill att fasta ska vara okomplicerat och något helt naturligt. Det behövs inga regler, inga klockslag inga pekpinnar till hur man ska göra.  Jag tror definitivt att man kan göra en massa hälsovinster genom att fasta. Ju ohälsosammare du äter idag – desto större vinster med fastan. 

Vilket så smått leder mig in på nästa projekt, nämligen  5:2. Men det är nog babblat för ikväll. Fenx for listening.  Hörs imon igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16 reaktioner till “Projekt 16/8 fasta – hur gick det?

  1. Hej ! Intressant läsning, har själv börjat med denna typen av fasta nu och tänker ge det 2 veckor. Det jag undrar över är varför du åt så sällan som 2ggr om dagen ? Min kost rådgivare kör med samma mätmetod som din i alla fall och hennes rekommendation är mat var 3:e timme helst 5 mål om dagen, vilket jag aldrig hinner men 4 mål blir det och nu under pf endast 3 men fortfarande var 3:e timme fram till ca 1830 på kvällen. Tror att den värsta matfixeringen och hungern stillas när jag vet att det inte är så långt mellan målen.

    1. Det blev bara två mål eftersom jag inte kände någon mättnad i början och åt både frukost och lunch vid ett och samma tillfälle. De flesta kostrådgivare (SLV) hävdar att man ska äta var tredje timme och 5-6 gånger per dag, något som jag själv är helt emot. 16/8 funkar bra för många. Det var bara inte en metod för mig. Good luck och hoppas du gillar den 🙂

      1. Det jag tänkte mest på var att den tappade muskelmassan kunde tänkas bero på att det gick för lång tid mellan målen. Varför är du emot att äta så ofta ? Tycker din blogg och dina expriment är jätteintressanta , ska bil spännande att följa 5:2 , Lycka till !

        1. Njae…det tror jag faktiskt inte 🙂 Det skulle inte vara så smart om kroppen började bryta ner sig själv, redan efter så kort tid 🙂
          Att äta ofta, var tredje timme, känns helt onaturligt för mig bara. Ja, jag har evolutionen i bakhuvudet – men också hälsan. Det kan inte vara meningen att kroppen aldrig får vila, att jämnt lagra och bryta ner energi. Sen bidrar såklart mitt val av kost till att jag inte behöver äta så ofta, då den mättar väldigt bra 🙂
          Ja vi får se vad 5:2 kan bidra med för mirakel. Intressant ska det bli!

        2. Läs på leangains-bloggen. Där finns mycket forskning citerad om varför man inte tappar muskelmassa även om man inte tillför protein var tredje timme och varför fasta faktiskt kan stimulera muskeltillväxt.

  2. Tak tak tak for dit gode indlæg. Jeg troede jeg var den eneste hvor PF ikke fungerer. Jeg er også stoppet for jeg blev ligesom dig bundløs og kunne ikke mærke mæthed..Pheww det føles godt at du hat sat ord på min fornemmelse for mig. Mad betyder også meget for mig – især den gode mad. Elsker din blog og følger dig dagligt <3
    Mange hilsener Louise

    1. Hej Louise!
      Man lär så länge man lever 🙂 Nä, det här upplägget var inget för mig. Man får prova sig fram och se hur man påverkas, psykiskt och fysiskt. Jag ångrar det inte, eftersom jag lärde mig ytterligare något om mig själv – men jag kommer inte heller att göra om det. Tack för komplimangen, sitter aldrig fel 🙂

  3. Verkligen superintressant och skönt att känna igen sig! Jag har prövat ett par gånger, men det verkar helt enkelt inte passa mig. Blir FÖR fokuserad på maten och nästa måltid samt har svårt att känna mättnad. Gjorde inget för min vikt heller. Tränar en hel del (dock uppehåll en vecka för har varit så sjuk, det riktigt spritter i benen nu) och äter väldigt strikt, men står still på en viktplatå som det känns som och har gjort det länge. Vet dock att jag har mycket muskler, så kanske inte ska fokusera alltför mycket på vågen =). Kommenterar sällan, men vill verkligen berömma dig för en grym blogg, love it!!! Ser framemot dina spännande experiment, lär mig så mycket!

    1. Hallå Maja!
      Många verkar få strålande resultat med 16/8, medan några upplever precis motsatt effekt. Jag tror som sagt på att fasta, men inte varje dag och inte efter ett mönster. Skit i vilka siffror vågen visar, den berättar inget om din kroppskomposition. Precis som du själv säger – muskler väger mer än fett. Kul att du gillar bloggen 🙂 Aldrig fel med positiv kritik 😀

  4. Hej!
    Ville bara skriva att jag också känner igen mig i hur du upplevde 16/8, och måste skriva av mig lite. I alla fall gör jag det delvis, har inte riktigt kunnat utvärdera klart då jag fortfarande håller på, men känner ändå att jag är på väg att tappa ”kontrollen” lite nu. Jag har kört pf enligt 16/8 sen april och tyckte det gick väldigt lätt att ställa om i början, inga problem med hunger eller koncentration på förmiddagarna, (äter LCHF sen ett år ca) jag blev också mätt ordentligt när jag väl åt, och det kändes väldigt bra att inte behöva tänka så mkt på mat, komma iväg snabbt till jobbet på morgonen och sen vara skönt hungrig till lunch osv. Men sen började jag slå ihop det jag brukade äta direkt efter jobbet, typ mellanmål, och väntade till middagen med mat igen, alltså bara två mål per dag. Orkade liksom inte ta med nåt bra mellanmål till jobbet heller utan tog oftast bara en kaffe med mjölk på eftermiddagen och tyckte att ”det borde ju inte va några problem nu när jag är fettdriven”, att klara sig ända till middag.
    Jag vet inte om det var detta med bara två måltider per dag som förändrade något, men jag märkte redan efter ett tag med 16/8 att jag fick lite svårare att somna på kvällarna än förut. Brukar aldrig ha problem med det annars, men nuförtiden är jag sällan riktigt trött vid sänggående, liksom uppe i varv mest hela tiden. Jag har också kännt mig allmänt stressad till vardags på ett sätt som är svårt att sätta fingret på.
    Ska jag vara ärlig så har jag inte tränat så ofta som jag skulle velat, blir som mest 2 ggr/vecka, och jag sitter framför datorn hela dagarna. Så jag hade kanske behövt springa av mig lite mer. Har kört styrketräning på fastande mage innan lunch några gånger, och gillar det verkligen, bara lite svårt att tajma med jobbet nu.
    Till saken hör i alla fall att jag nu plötsligt inte blir mätt på kvällarna längre, i alla fall inte på samma sätt. Jag kan slänga i mig alla möjliga saker, mörk choklad och bär med grädde och hemmagjord bananglass.. det som finns tillgängligt som du beskriver det, tills jag verkligen är proppmätt.. Känns rätt onödigt och obehagligt att bli så fixerad vid maten, det var ju det som var så skönt i början, att det kändes så naturligt. Nu vet jag inte vad jag ska gå efter riktigt.
    Som sagt, känner att det börjar spåra ur och jag vill inte hamna i nån ond cirkel där det verkligen barkar utför, med konstiga tankar om att få äta och inte få äta..
    Jag är inte överviktig, men skulle kunna gå ner några få kilo kanske, bli lite mer fit, må ”ännu bättre” osv.
    Jag funderar själv på om det är pga vissa omständigheter i mitt liv på sistone, som att jag tagit examen och börjat ett helt nytt jobb, kärlekstrubbel (dumpad..) som gjort att mina stressnivåer stigit, och sen fastan utöver det, det kanske blivit för mkt helt enkelt? Ja jag vet inte.. tyckte som sagt det funkade riktigt bra i början, men just nu känner jag bara för att släppa allt som har med mattänk att göra, och samtidigt inte, för kanske är rädd att tappa kontrollen åt andra hållet.. :/ Har läst om att vissa kvinnor kan få problem vid pf, att det strular med hormonerna, kanske för att man kör på för hårt helt enkelt? Vad tror du?
    Nej, usch, denna stressade känsla.. 🙁
    Hur gjorde du för att komma tillbaks på banan igen i ditt ätande? Har läst om ditt försök med 5:2 istället och det verkar ha gått bättre? Jag funderar på att testa det också, eller helt enkelt bara lämna fastetänket ett tag och försöka lyssna på kroppen och använda sunt förnuft..
    Oj, blev ett väldigt långt inlägg ser jag, men jag behövde vetilera lite..
    Har upptäckt din blogg ganska nyligen och gillar’t! 🙂

    1. Hej Emelie och tack för din långa kommentar om 16/8 fasta 🙂 Sorry att jag inte svarat förrän nu. Som sagt, 16/8 verkar funka för väldigt många, men jag träffar många tjejer som upplever det på samma sätt som du och jag har gjort. Det är stressande för kroppen att vara utan mat och ja, det är sannolikt att kortisolnivåerna höjs. Kanske hade du upplevt fastan annorlunda om du styrketränat mer, då det hjälper till att sänka kortisolet?! Svårt att säga.För mig hjälpte det inte 😉 Det är nog bara till att konstatera att det funkar för vissa, men inte för alla.

      Jag upplevde stor skillnad mentalt mellan 16/8 och 5:2. Med den sistnämnda flöt livet bara på, inga konstiga tankar runt maten och ätandet som jag upplevde med 16/8. Med facit i hand (och det visste jag redan innan) ska jag inte hålla på och trixa med maten, utan äta på det ”avslappnade” sätt jag normalt gör. Det skulle kanske funka för dig med? Skit i vad allt med ätfönster (ett ord jag verkligen avskyr) heter.
      En dagen äter du kanske inte frukost, utan bara lunch och middag. Nästa dag äter du tre mål mat – och dagen därpå kanske bara frukost och middag för att dag fyra äta tre mål igen?! För min egen del handlar det bara om att lyssna av kroppen och fylla på med energi om jag är hungrig. Annars inte. Precis som du säger, sunt förnuft är det som gäller 🙂

      Med tanke på att det hänt mycket i ditt liv just nu, kanske du inte ska fokusera på viktnedgång och fasta. Det finns en tid för det med, men kanske inte just nu. Anyways, vad du än bestämmer dig för att göra – lyckat till och stor kram till dig!

  5. Hej o tack för ditt svar! 🙂 Skönt att kunna bolla med någon som har erfarenhet, känner inte så många som håller på med ”kost och sånt” i min egen bekantskapskrets. Hursomhelst, har nu börjat min väldigt välbehövliga semester och ska förhoppningsvis komma igång med träningen igen. Och samtidigt äta lite mer avslappnat. Köpte en burk magnesium också som jag misstänker att jag har brist av, kanske blivit värre av fastan och stressen också, nån slags ond cirkel. Haft en del kramper i vaderna och som sagt kännt mig väldigt spänd och stressad, men nu är det slut med det! Känns redan som att det hjälper faktiskt.. har också dragit ner betydligt på kaffet, för att kunna varva ner ordentligt. Puh! Får se hur det blir med 5:2 fastan sen i höst kanske. 🙂

  6. Intressant verkligen!

    Jag för min del kör 16/8 (4 veckor ca) och jag äter oftast också bara två måltider. Jag kan också bli lite för fixerad på mat under förmiddagen och tror att nyckeln är att hålla sig buzy… Får se vart det landar efter lite längre tid.

    Hur är det med 5/2 varianten.. Visst äter man lite??

    1. Med 5:2 äter man inget, eller upp till 500 kcal under de två fastedagarna. Personligen funkade 5:2 mycket bättre för mig, då jag inte upplevde den här fixeringen. Man är inställd på att inte äta.

  7. Åh, tack för den nyanserade bilden av PF. Jag testade också, bara för att jag gillar att testa saker jag läser om. Jag hoppade dock inte över frukosten utan åt den klockan 12 och lunch vid 15. Första dagarna gick bra och det blev naturligt ett mindre energiintag. Men efter några dagar blev jag besatt av mat, smååt mer eller mindre hela tiden mellan 12-20 och var aldrig mätt. Sen läste jag någonstans att man inte ska köra det när man har en stressad kropp och det har jag så fler testförsök får vänta. Ser fram emot att läsa om ditt försök med 5:2, lite mer sugen på det. Undrar hur det går när man jobbar bara.
    Tack för en bra blogg 🙂

    1. Ja pf är sannerligen inte för alla. Oftast ser man bara solskenshistorier, men det finns en annan sida av PF som jag tycker folks ska få ta del av. Och helt rätt, är man stressad ska man absolute INTE syssla med fasta.
      Resultaten jag fick med 5:2 finns på bloggen 🙂 Var ett tag sedan jag körde.
      Ta hand om dig tjejen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *