Jag faller på greppet

Har ni handskar eller inte när ni tränar? Jag har det inte, men funderar på om det är något jag borde börja med. Det eller talk. Mitt problem är att jag tappar greppet när jag gör vissa övningar. Typs deadlifts  Styrkan finns där i benen, ryggen och armarna – men det är det där satans greppet som inte vill sig! I just slip! Fick tipset om att använda en tunnare  stång och visst,  det gick liiiite bättre. Men jag lyckades ändå inte göra alla repsen. Blir livet bättre med handskar eller?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 reaktioner till “Jag faller på greppet

  1. Handskar kanske förbättrar greppet lite men främst tycker jag de förhindrar valkar. Vill man lyfta/dra mer än greppstyrkan klarar så är dragremmar/dragkrokar bättre än handskar. Jag använde remmar förut vid alla ryggpass men nu kör jag utan enligt filosofin att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk.

  2. Jag är helt beroende av mina handskar, de gör att jag slipper valkar när jag svingar kettlebells och hindrar även händerna från att glida på golvet vid armhävningar och burpees. Det kan absolut vara värt att prova i alla fall!

  3. Jag tycker inte alls om handskar, av anledningen att jag faktiskt får sämre grepp. Handsken är ju lite vadderad vilket gör att man får sämre kontakt med skivstången/räcket eller vad du nu håller i. Dragremmar är inte heller bra, för då tränar du ju inte din greppstyrka i takt med att du tar tyngre vikter. Talk är tusen gånger bättre! Att man får valkar av att styrketräna hör till, det är inget farligt och handen vänjer ju sig vid träningen på det sättet.

    När det gäller greppet när du kör med skivstång kan jag dock tipsa om att kroka fast tummen under de andra fingrarna (hooked grip) om du inte redan gör så. Gör lite ont i början, men man vänjer sig, och man får starkare och stabilare grepp utan hjälpmedel. Håller du omvänt grepp när du kör marklyft? Annars gör det!

    1. Dragremmar – nej tack! Som sagt, jag tappar greppet – svettig i händerna 🙂 Ska testa hooked grip, det har jag inte gjort ännu. Har kört omvänt grepp och då kan jag lyfta tyngre, men som sagt – ska testa hooked. Fenx för tipset 😀

  4. Kör kombinerat grepp, ena handflatan mot dig och andra ifrån. Och så byter du vartannat lyft. Ett bra sätt att träna greppet är att hänga i chinsställningen, och så hänger du så länge du kan 🙂 Testa också fatgrips ett tag, det är som tjocka gummiflärpar man sätter runt stänger och hantlar för att träna greppet. Har inte testat det själv dock. Jag körde med handskar och ibland krokar förut, men har (i takt med mitt val av mat faktiskt!) blivit av åsikten att jag vill träna ”rent” också, utan varken handskar, krokar, remmar eller gud bevare mig bälte. Heja, heja!

  5. Jag tycker att jag får mycket bättre grepp med handskar! Är också lite svettig av mig 😉 Och så är många stänger och handtag ganska tjocka, vilket gör att mina minifingrar inte riktigt räcker runt vilket ger dåligt grepp. Så jag gillar mina handskar. Min förra PT var på mig om remmar också men nej tack! Handskar känns dock som ett OK hjälpmedel tycker jag, och vem vet, på stenåldern kanske de tog en bit djurhud eller nåt emellan om de behövde lyfta tungt? 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *