Såhär äter jag (när livet funkar optimalt ;)

Fick frågan av Marie hur och vad jag äter under en dag, och varför inte skriva ihop ett inlägg om detta. Det kanske finns fler som undrar och då slår vi ju två flugor i en smäll 🙂

Såklart skiljer sig kosten en del åt, beroende på om det är träningsdag eller inte. Likaså skiljer helgerna sig en del från vardagarna. Inte så mycket vad jag äter, men jag äter oftast bara två mål på helgerna, mot vardagens tre mål. Aldrig mellis.

De dagar jag tränar gör jag det på typs fastande mage. Dricker två koppar kaffe med kokosfett innan. Ibland tar jag även BCAA, men oftast inte. De vardagar jag inte tränar, kör jag PF. Det rör sig alltså om två dagar i veckan, och fastan bryts vid lunch – vilket brukar hända runt 13-14. Jag har testat köra PF fem dagar i veckan, med taskiga resultat. Utebliven viktminskning,  hungrig – sänkt ämnesomsättning. För många funkar det att köra PF under veckans alla dagar. Jag tillhör alltså inte den skaran.

I övrigt ser mina dagar ganska lika ut. Till frukost äter jag alltid fett och protein. Det kan vara ägg med majjo eller smör, Paleogröt med nötter, eller någon typ av fisk eller skaldjur med avocado och nötter alternativt mandel. Brain-food 😀

Lunch och middag ser ungefär likadana ut. En handflata protein, lika mycket grönsaker och någon form av sås, majjoröra  eller ost till detta.  Kanske även några frökex med smör. Försöker dra ner på mejeriprodukterna (inte smör och Bregott dock), och hålla dessa till ett av dagens mål, och inga mängder då alltså.

Har ingen aning om hur mycket kolhydrater jag får i mig, men jag skulle tippa på en 30-40 gram per dag.

Sådär ser det ut, när jag har fokus och livet flyter på som det ska 😀 Självklart finns det  perioder när jag ”svävar” ut. Vill dock poängtera att mina utsvävningar håller sig ändå inom ramarna för LCHF – så vi pratar inte godis och annat skit. Det blir bara lite mycket av det LCHFgoda 🙂 Grädde med bär, nötter, mörk choklad och lite rött vin. 

Är nöjd med mitt ätande och kostvanorna jag har på det stora hela, men visst kan man alltid finslipa lite. Hur ser era dagar ut? Timar ni maten innnan/efter träning? Tränar ni på fastande mage? Kör ni PF? Vad har ni för tips och trix vänner?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 reaktioner till “Såhär äter jag (när livet funkar optimalt ;)

  1. Tusen tack för svar, det är alltid skoj att veta hur andra äter. Låter som du hittat det som funkar för dig m att varva pf o vanligt ätande. Jag som tycker frukost är det absolut bästa på hela dagen, vill inte va utan det. Har läst en del l pf, men tycker inte det passar mig. Mina dgr ser alla likadana ut, frukost vid 7, äter då nåt m ägg, bacon el skinka, majjo el smör till o kaffe. Dricker vatten fram till lunch. Tränar varannan dag kl 11 och äter lunch direkt efter kl 12.30, mkt protein, fett o grönsaker och samma typav mat vid middag kl 17.Sen äter jag inget mer dem dagen.
    Äter även caseinpudding eller frökex m nötsmör om jag skulle bli hungrig el tränar eft jobbet o det blir långt mellan måltiderna. Märker att vågen kryper uppåt om jag äter grädde, cr fr o andra mjölkprodukter så det har jag dragit ner på. Provade MBC ett tag m kändes som att jag pinade i mig det. Dessutom håller jag mig inte mätt länge på flytande föda.
    Några förändringar så här i början på året har även jag infört, (vill absolut inte kalla det nyårslöfte)
    Jag vill ju bli av m mer kroppsfett o få synligare muskler så det går mer o mer mot deffvänliga livsmedel och begränsat kcal per dag. får väl se hur det går! Har även påbörjat en vit månad, känns bra eft julen att rena kroppen på alkohol.. Dessutom är jag m i gymmets utmaning, 500 tappra har ställt upp, om att inte äta några produkter m raffinerat socker på 6 månader, nemas problemas så länge magen är FETT mätt 🙂
    Jaa, sådär håller jag på dag ut o dag in 🙂

    1. Känns som att vi äter ganska lika! Jag älskar också frukosten, eller nä – jag älskar att äta överhuvudtaget 🙂 Kul att du skriver det här med att dricka sig mätt på flytande föda. Ingen lösning för mig heller, men en hel bloggvärld verkar vara av annan åsikt 🙂
      Ingen alkohol och inget socker kommer garanterat få fram musklerna! Är du nära ditt mål, vad gäller kroppen eller är det en bra bit kvar? Nyfiken i en strut tittar ut 🙂
      Kör hårt Marie, du fixar det där! Kram på dig!

  2. Hallå där, hoppas du haft en bra helg!
    Jag såg oxå att vi äter en hel del lika, kanske förklarar varför jag gillar din blogg 🙂 *fjäsk*
    Jag kan ju glädja mig åt att både vikt och styrka går åt rätt håll, har egentligen inte så mkt att gå ner, kanske nåt enstaka kilo som ska bort, så fokus blir att fortsätta äta bra mat och att träna mer styrkeövningar, så ska jag nog få till de där rutorna 🙂 Ska planera in kommande veckornas träningspass så de verkligen hinns med. För imorrn är det dags för jobb igen eft en alldeles för bra ledighet, jisses så bra jag är på att vara ledig :-):-)
    Kram o ha det så bra!

  3. Jag kör nästan alltid PF (har svårt för frukost och för att få i mig något överhuvudtaget) så innan 12.00 blir det rent té eller kaffe. Vid 12-13.00 blir det en fettkaffe och ibland en liten lunch om jag är hungrig. Vid 15-17.00 blir det fettdryck (kokat vatten, smör, kokosolja och smaksättning som kakao eller lakritspulver). Sen kommer middagen vid 19.00-21.00. Inga mellanmål och mycket fett med andra ord 🙂 På helgerna är jag inte lika noggrann med tiderna men då jag håller på med viktminskning är detta det som fungerar, plus strikt LCHF med nästan inga mejerier förutom smör.

    1. Shit, blir du verkligen mätt på det där? Och att inte äta…Det där skulle aldrig funka för mig. Gillar mat alldeles för mycket 🙂 Hur länge har du kört såhär?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *