Cardio-girl

november 3, 2012 i Träning

Nästan varje gång jag besöker gymmet är hon där. Cardio-girl. Antingen står hon på crosstrainern, alternativt trappmaskinen och kör på  i ett galet tempo. Hennes blick är fokuserad på displayen, jag gissar på siffrorna som visar hur många kalorier hon förbränt. Aldrig att man hittar henne någon annanstans, för Cardio girl kör bara kondition. Hon har hört att det är det bästa sättet att bränna fett på och det är precis vad hon är ute efter! Varje pass ser likadant ut. En timmes frenetiskt trampande i exakt samma takt rakt igenom. Fast ibland, när cardiopasset är över går hon bort och gör ungefär 200 situps. Hon gör raka, sneda, lite benlyft och eventuellt en planka på slutet. Sådär ja – 800 kalorier senare lämnar hon gymmet, nöjd med dagens träning.

Cardio-girl´s kropp har inte förändrats ett dugg på de två år hon tränat. 416 timmars träning – och inga synliga resultat….Nu kan det ju faktiskt vara så att hon inte bryr sig om resultat. Man kan ju faktiskt träna och röra på sig bara för att må bra – then I rest my case.

MEN – jag vet om att det finns jättemånga girls där ute, som precis som Cardio-girl tror att det är medelintensiv konditionsträning ( 1 timme per pass) som gäller om man vill bränna maximalt med fett. Denna typ av träning är jättebra för hjärta och lungor, men om man vill förändra sin kropp och minska på fettet är det styrketräning man ska fokusera på. Gärna i kombination med pulshöjande övningar – MRT (metabolic resistance training) och högintensiva konditonspass (HIIT), exempelvis Tabata.

En vän till mig har nyligen avslutat ett två veckor långt Tabata Boot camp. Under dessa två veckor körde hon 12 pass (alltså en vilodag per vecka). Resultatet? Hon tappade totalt 16 cm på sin kropp! Nu snackar vi fettförbränning de luxe!

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...