Cardio-girl

Nästan varje gång jag besöker gymmet är hon där. Cardio-girl. Antingen står hon på crosstrainern, alternativt trappmaskinen och kör på  i ett galet tempo. Hennes blick är fokuserad på displayen, jag gissar på siffrorna som visar hur många kalorier hon förbränt. Aldrig att man hittar henne någon annanstans, för Cardio girl kör bara kondition. Hon har hört att det är det bästa sättet att bränna fett på och det är precis vad hon är ute efter! Varje pass ser likadant ut. En timmes frenetiskt trampande i exakt samma takt rakt igenom. Fast ibland, när cardiopasset är över går hon bort och gör ungefär 200 situps. Hon gör raka, sneda, lite benlyft och eventuellt en planka på slutet. Sådär ja – 800 kalorier senare lämnar hon gymmet, nöjd med dagens träning.

Cardio-girl´s kropp har inte förändrats ett dugg på de två år hon tränat. 416 timmars träning – och inga synliga resultat….Nu kan det ju faktiskt vara så att hon inte bryr sig om resultat. Man kan ju faktiskt träna och röra på sig bara för att må bra – then I rest my case.

MEN – jag vet om att det finns jättemånga girls där ute, som precis som Cardio-girl tror att det är medelintensiv konditionsträning ( 1 timme per pass) som gäller om man vill bränna maximalt med fett. Denna typ av träning är jättebra för hjärta och lungor, men om man vill förändra sin kropp och minska på fettet är det styrketräning man ska fokusera på. Gärna i kombination med pulshöjande övningar – MRT (metabolic resistance training) och högintensiva konditonspass (HIIT), exempelvis Tabata.

En vän till mig har nyligen avslutat ett två veckor långt Tabata Boot camp. Under dessa två veckor körde hon 12 pass (alltså en vilodag per vecka). Resultatet? Hon tappade totalt 16 cm på sin kropp! Nu snackar vi fettförbränning de luxe!

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 reaktioner till “Cardio-girl

  1. haha ja alla har vi sett dem 🙂
    Just nu försöker jag gå på olika pass. Bodypump, MRL osv. Idag testade jag zumba för första gången!

    1. Vad rekommenderar du? Har testat en del klasser, body-combat, shape, cirkelträning och yoga – men jag går liksom inte igång på det. Kan inte fokusera på samma sätt som när jag tränar själv. Fast yoga gillade jag förresten! Har du testat?

  2. Okej: jag vill tappa centimeter. Gärna fort hehe. Kör redan rätt tung styrketräning. Blanda med pulshöjande övningar säger du – vad kan ett exempel på det vara.. upphopp? Armhävningar?

  3. Raderar Du alla kommentarer som inte blåser bimbosolsken upp i Din röv?
    Varför har Du en kommentarsfunktion om Du inte klarar någon form av kritik, typs?
    Din blogg suger ju makabert. Bara vidarebefodrade ”sanningar” som passar Dig för dagen.
    Du ändrar ju Din syn på det mesta allt efter vad Du läser på seriösa bloggar.
    Skrattar emellanåt gott åt Din gränslösa fåfänga, men irriterar mig oftare på Din sällsynt utvecklade okunskap. Radera nu denna kommentar innan någon hinner läsa den. 🙂

    1. Wow, såg inte ens denna kommentaren.

      Att du ens har mage till att skriva som du gör? Vem tror du att du är egentligen, bekvämt gömd där bakom din skärm? Vad har du för meriter som ger dig rätt till att kritisera Sockertjockens tankar kring hälsa och kost?

      Var man nog åtminstone att inte kommentera anonymt och åt oss ta del av den hemliga kunskapen/sanningen du verkar sitta inne med.

      Vidriga människa.

  4. Guud vad korkat, typs, träna hjärta och lungor när man kan get the mest fatburning for magrutor med hiit. Hjärta och lungor är ju inget att visa upp i typs rosa outfit på stranden, typs!
    What does she think about, giiirls?
    Är det inte dags för Dig att visa upp Dina magrutor? Du vet ju precis hur man shall do, typs!
    Har för mig att Du började straxt efter årsskiftet och skulle trolla fram sixpack in ninety days..!
    200 timmar måste ju gett Dig klockrena magrutor, or?
    Det har aldrig slagit Dig att man kan träna för annat än fåfänga?
    För övrigt så verkar Di blandning av Engelska och Swedish lite weird

  5. Jag tycker det är makalöst tråkigt att läsa hur någon hela tiden berättar för girlsen out there hur man ska göra för att få en body to die for, typs.
    Hur man hela tiden letar efter genvägar till magrutan. Hur man hela tiden vänder sina blogginlägg efter vad man läste senast.
    Om man nu ska berätta för andra hur man ska göra, är det kanske dags att leverera eget resultat.
    Det finns inga genvägar, helst inte om vart tredje inlägg är ett recept på något sjuuukt gott till kaffet, typs.
    Därför tycker jag att det är pinsamt när man hånar någon som tränar det som människor borde träna för, att må bra.
    Att jag sedan retar ihjäl mig på blandningen av Engeska, Svenska och fjortisspråk kanske framgår, typs..?

    1. Du svarar ju dock inte på min fråga. Jag frågade dig vad du försöker ÅSTADKOMMA med din kommentar – inte varför du retar dig.

      Det verkar ju dessutom som att du missat hela poängen med Sockertjocken, både när det gäller bloggen och personen.

      Du har rätt att den här bloggen handlade (FRÅN BÖRJAN) om att se ifall det gick att åstadkomma magrutor på 90 dagar.
      Svaret blev nej för Sockertjocken, och själv tror jag inte det var för att hon ville ha den här ”body to die for”-grejen som du snackar om. Jag såg det snarare som ett experiment med hennes egen kropp. Om det var fysiskt möjligt, helt enkelt.

      Genvägar vill jag inte påstå att jag någonsin har läst om heller här, eftersom det tar dedikation och disciplin att träna och att äta rätt – något som Sockertjocken verkligen verkar ha pli på. (Vem avundas inte detta?!) Dessutom visar Sockertjocken upp bilder/träningstabeller och resultat hela tiden, så jag förstår inte vad du menar när du skriver att hon inte levererar egen statistik etc?

      ”Hånar någon som tränar” – please… Sockertjocken skriver ju klart och tydligt ”Man kan ju faktiskt träna och röra på sig bara för att må bra – then I rest my case. MEN – ” och det är där skon klämmer. Hon är ingen Jillian Michaels som skriker åt kvinnofolket att ‘du MÅSTE göra si och så för att’ – hon tipsar att ‘OM du vill att det ska bli så här så kan du ju PROVA att’… Ibland får man läsa mellan raderna.

      I grund och botten är det här en blogg, en online journal/dagbok, där vi, pöbeln, (schysst nog!) får följa en VANLIG människas liv, får ta del av information och lärdomar om kost och hälsa, som Sockertjocken läser/ser/hör/pluggar osv. (Hade det inte varit för Sockertjocken till exempel, hade jag inte ens vetat att HIIT/Tabata fanns och vad för resultat man kan åstadkomma genom att träna med/efter det.) Hon har en personlighet (och ett språk!) som verkar passa och inspirera många, och jag tycker det är fruktansvärt onödigt att du ska komma här och (för att köra ‘en Sockertjocken’) rain on her parade.
      Seriöst, ifall det inte passar dig – sluta då komma hit. Om inte för ovanstående – för att språket inte är (opersonligt nog) för dig.

    1. Tack bästa Malin <3 ! Du hör ju också självklart till en av dom bloggar jag följer. Gillade idén med den här "länkkärleken", och kommer såklart att göra en top-lista jag med. Ha det bäst girl!

  6. Den här Micke tycker jag vi alla ska ignorera. Han vill bara ha någon att bråka med! Om han ogillar denna blogg behöver han ju faktiskt inte läsa den.

    Och jag tror vi är ganska många som gillar Sockertjocken 🙂

  7. Jag gillar din blogg och ditt sätt att skriva! Jag riktigt hör hur det låter på skånska, skåning i exil som jag själv är… 🙂 Keep up the good work! Typs! 😉

  8. HIIT var träningen som jag körde i 2 veckor 6 dagar i veckan. Hög intensiv intervall träning man jobbar sten hårt i 2-3 min och vilar 30 sek. Övningarna är enkla bas, viktigt att man alltid gör varje övning rätt. Gör hellre färre och öka efterhand som du blir stärkare. Ex grod hopp, höga knä goggla övningar kan inte alla namn. Lägg focus på många ben övningar, det ger bästa reslutat eller snabbast. Ett pass kan; uppvärmning 5 min till början lugnt efterhand öka upp tempo. Blanda 6 olika övningar som man utför i 30 sek 3 varv! Ex jogg på stället, butt kicks. Därefter stretch ca 10 min. Vatten sen första blocket med 4 övningar, varje övning 45 sek efter en runda vatten sen på det igen. Efter sista runda är det puls höjande fotbolls steg ca 1 min. Vila/vatten! Block 2 4 övningar 45/ övning 1 varv sen vatten kör man det 4 gånger och avsluta med fotboll steg. Stretch slut!! Klar på ca 50 min! Grym träning med din egen kropps vikt.

  9. Hahaha underbart!!! Och så tråkigt att bara stirra på siffrorna, jag brukar täcka över siffrorna med en tröja och titta på tv, men ack så trist!!!

  10. Målar upp bilden framför mina ögon när jag läser detta och skrattar smått. Jag var där en gång i tiden jag med innan jag upptäckte vad styrketräningen gör med kroppen 😉

    1. Ja, vi har nog alla varit där. Tur att vi har blivit klokare 🙂 By the way, shit vilken kropp du fått till! Hårt slit med stänger och hantlar gör sitt 😉

  11. Väldigt bra inlägg då många tjejer tror att styrketräning är farligt. Att få muskler skulle vara något fult på tjejer så de undviker gymmet och bara springer på bandet eller crosstraineen. Inget kunde vara mer fel men tyvärr lever den myten fortfarande kvar.

    1. Hallå Malin!
      Ja tyvärr är det så och det var det jag ville belysa. Sen är det ju överhuvudtaget väldigt svårt för tjejer att lägga på sig muskelmassa, så man blir inte ”biff” bara sådär av lite styrketräning. Och ja att den här cardiomyten fortfarande håller är trist. Men så är det med saker som är ”inpräntade”. Det tar tid innan de förändras. Ha en skön kväll tjejen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *