Att stretcha eller inte stretcha, det är frågan

Två läger finns här. Ena sidan som säger att det är en självklarhet, andra sidan att det gör mer skada än nytta. Någonstans där mittemellan står jag själv. Varför stretchar man? Själv har jag gjort det föra att ”man ska”. Tränar man, så stretchar man. Så är det bara. Visst känner ni väl alla till att musklerna blir lååånga och fiiina av att stretchas ;)? Det är en sanning med modifikation. En muskel blir längre när den töjs ut – check, men när den återgår till ursprungsläget drar den ihop sig igen. Man får alltså inte låååånga, fiiina  muskler av att stretcha. Det är inte heller säkert att det är ultimat att stretcha direkt efter ett pass. Musklerna är då redan skadade, och genom att tänja och dra i dem ännu lite mer kanske man  stjälper mer än det hjälper.

Vad vill man ha ut av stretchingen? Själv vill jag ha en flexibel och rörlig kropp. Spänstig och vig – inga  rostiga leder här inte 😉 Jag tror absolut att detta  uppnås av stretching och rörlighetsträning. Är däremot inte så säker på att man ska lägga detta direkt efter ett pass, utan detta är kanske något man ska göra för sig – som ett alldeles eget pass liksom. Att tänja, sträcka och öva upp sin rörlighet är ju inget man behöver gå till gymmet för att göra, utan detta kan göras hemma när tid finns.

Vad gör man efter avslutat träningspass då? Personligen har jag (utöver ovanstående) sett stretchingen som en nedvarvning. Att landa, varva ner och bryta den stress som pågår – tycker jag fortfarande är viktigt och är något jag kommer fortsätta med. Jag kommer däremot byta ut stretchen mot lite skön muskel och vävnadsmassage på the one and only foamroller. 

Vad säger ni girls? Stretchar ni eller gör ni det inte?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 reaktioner till “Att stretcha eller inte stretcha, det är frågan

  1. Jag har tidigare slarvat mycket med stretch men fått problem med ryggen, framförallt, då mina höftböjare (eller ärligt talat, allt nedanför midjan) är väldigt stela. Så nu stretchar jag noga…..åtminstone underkroppen. 🙂

    1. Själv har jag alltid varit noggrann :), men vet inte om det har hjälpt något. Kommer som sagt fortsätta stretcha, men inte i samband med träning.

  2. strechar alltid eft träning, särskilt nacke, ben och höftböjare behövs för att min kropp ska hålla och må bra 🙂 Ha en bra träningsvecka!

  3. I princip aldrig. Igår blev det dock lite, efter ett gruppträningspass och jag påmindes då varför jag inte gör det. Det är ju så himla tråkigt! De flesta pass jag går på nu förtiden så kör ledarna någon form av rörlighet på slutet istället, mycket bättre tycker jag.

  4. Jag har alltid varit jättedålig på att stretcha, det resulterade i att jag fick ont i jumske och knä när jag var ute och sprang :/ när jag började stretcha efter löpning och cykling så blev det himlarns mycket bättre. sen har jag hört bland annat alla spinninginstruktörer säga att man får korta muskler i typ jumske och baksida lår av att cykla och vara stillasittande på jobbet, därför är det bra att stretcha jumsken bland annat. jag tyckte att jag inte kunde sträcka ut benet ordenligt vid löpning, så det kändes som att baksida lår blivit kortare :P, vad tror du? kan det ligga någon sanning i det? 🙂

    1. Hmm…korta muskler kan man ju inte få, däremot kan man vara mer eller mindre elastisk. Jag tror absolut på att stretcha och rörlighetsträna, men det är just det här med att göra det som avslutning på ett pass, jag börjat få invändningar emot. Men, vi ska ju inte glömma att vi alla är olika och vad som känns bra för mig, kan kännas sämre för en annan. Jag tycker du ska fortsätta, eftersom du känner att det blivit bättre.
      Good luck with the training!

  5. Gör det så gott som aldrig men ska jag träna baksida lår/ändan är jag supernoga! Av nån anledning sträcker jag mig lätt när jag kör typ utfall med vikt. jag upplever att jag får mindre träningsvärk när jag stretchar efter träning.

  6. När jag tränar så stretchar jag.
    Har den senaste tiden hört att det inte bara är musklerna som mår bra av stretchning, även senorna gör det. Ser man till att senorna är elastiska mår vi bättre när vi blir äldre och vi blir mindre stela i kroppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *