Men den negativa fasen då?

 

Okej, nu vill jag prata lite  om excentrisk träning. Eller rättare sagt styrkan i att träna och använda sig av den negativa fasen. När man kollar runt på gymmet hur folk tränar är det sällan man ser någon träna så (jo, jag vet att man ska skita i hur andra tränar…men visst  får man kolla runt och se vad dom sysslar med). Why is that? För är det inte så att musklerna aktiveras mer och fler muskelfibrer bryts ner under den negativa fasen – vilket gör att man borde fokusera mer på denna fasen – om man är ute efter mer styrka och volym? Eller är jag snett på det? En sak är säker och det är att det är grymt mycket svårare (tyngre) att fokusera på den negativa fasen – kontra den koncentriska.

Jag blev faktiskt varse detta under ett av mina PT pass. Bänkpress ingår i mina 3 olika program.
Ena dagen kör jag 5×5 med fokus på den negativa fasen. 5 sek ner – 1 sek upp. Vila 60 sek mellan varje set.
Nästa program är det 3×12 som gäller. 2 sek ner – 2 sek stilla på bröstet – 2 sek upp. Vila 30 sek mellan varje set.
Sista kör jag 4×8 (lutad bänk då). 4 sek ner – 1 sek upp. Vila 60 sek mellan varje set.
Otrolig skillnad på  känsla och ork. Try it om ni inte redan gjort det.

Pratade lite mer med PT:n idag om BCAA och han hade en bra länk som jag skummat igenom. Ska ta och sätta mig in i den nu, men jag kan i alla fall säga att det lilla jag läst har gjort mig positivt inställd till det. Återkommer med info när jag har mer kött på benen.

Morgonens pass gick i alla fall över förväntan! Jag är helt enkelt som bäst på då! Är fokuserad, alert och STARK!!! Märker enorm skillnad på kvaliteten på morgonpassen kontra kvällspassen. En annan fördel med morgonträning är såklart att det är väldigt folktomt. Inget väntande någonstans- det är bara till att köra! Vet att jag gnällde lite igår kväll över dagens arla PT träning…Never again. Styrketräning på morgonen is the shit!

Talk to you soon!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *