My way- or no way

Då var det dags för en summering på mina två PF veckor. Upplägget har varit 16/8, dvs fasta 16 timmar och ätit under 8. Det är en vanlig metod och de flesta som PF:ar verkar välja detta upplägg (Leangains). Om man ska hård-dra det, så ska man även styrketräna tungt, 3 ggr per vecka med denna metod, men det har jag ju inte gjort tack vare min lilla skada (förhoppningsvis får jag veta vad som hänt imorgon.) Jag har alltså bara kört två kortare intervallpass, och sedan har det blivit PW:s för resten. Inte så mycket träning med andra ord.

Intervallpassen var jobbiga! Kändes nästan som när man precis hade lagt om kosten till LCHF  och skulle konditionsträna – dvs orken fanns inte riktigt där. Det kan bero på att jag endast hade hunnit äta ett mål under dessa träningsdagar och det var vid lunch. Intervallade vid 17.30.

Dagens största mål, 50 % av dagsintaget, skulle intas efter träning -vilket blev helt fel för mig. Är som hungrigast vid lunch,  och inte på kvällarna.

Sen var det det här med mitt te drickande ;)…Jag gillar ju att slurpa i mig två koppar med kokosolja någon timme innan jag går och lägger mig, men det fick jag hoppa. Annars hade mitt ätfönster förskjutits med ett par timmar och det hade ju blivit helt fuckat.

De dagar jag var hemma från jobb och helgerna funkade mycket bättre. Antagligen för att jag inte gjorde många knop och därav inte gjorde av med någon energi. Blev aldrig hungrig liksom.

Okej, vad tyckte jag nu då?……..Jag säger NAAAAAAAAJ! Denna metod funkade INTE för mig! Why?

Jag fixar inte när det finns för mycket regler till ätandet.  Så länge det inte är mina egna då 🙂 . För mig kändes det som att jag försökte följa en dietplan, vilket är helt sjukt, för det är det sista jag vill göra. Mitt förhållande till mat är i vanliga fall avslappnat och jag har ett bra upplägg. (Äter 3 gånger om dagen, på fasta tider som funkar för mig, då jag har ett schema som ser typs likadant ut under veckans alla dagar.) Med 16/8 kom stora delar av min dag att kretsa kring själva maten och ätande, både i tankarna och planeringen – inget bra! Att äta är en självklarhet och det är något som bara ska göras (även om jag njuter av det), men när det börjar bli invecklat att göra det – då är det något som är väldigt fel. Massvis med människor följer 16/8 metoden och är hur nöjda som helst med upplägget, så det är en metod som fungerar bra. Den funkade bara inte för mig.

Jag tänker dock fortsätta med PF, fast med mina egna regler då ;). Kommer med andra ord att äta när jag är hungrig och hoppa måltider när jag inte är det. Mer som WHEN (When Hunger Ensues Naturally). Som min nya guru uttrycker det ” Själv gillar jag ett friare upplägg, att ”missa” en måltid lite då och då. Däremot blir det ofta så att jag fastar 16 timmar och äter 8, eller äter jag inget på en hel dag, och ibland (väldigt sällan) fastar jag uppemot 30 timmar. Det känns som att det här upplägget mest efterliknar det sätt som våra förfäder åt på.”  Nu kommer jag varken fasta 24 eller 30 timmar :), men ni förstår vad jag menar. Det kan gå 12 timmar mellan måltiderna, men det kan också hända att det blir 16 timmar. Dagsformen och livet får helt enkelt bestämma.

Jag är dock övertygad om att PF är sunt och bra,  med tanke på de många hälsofördelarna man får genom att göra detta:

  • Minskat kroppsfett
  • Ökad bentäthet
  • Minskade insulinnivåer
  • Minskat blodsocker
  • Ökad fettförbränning
  • Ökade tillväxthormon nivåer

Det finns många sätt att PF:a på.  Det gäller bara att hitta ett sätt som stämmer överens med dig och din livsstil. You go girl!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

8 reaktioner till “My way- or no way

  1. Kul att du summerade din PF med 16/8. Hade varit spännande att se vad du tyckte om du kunnat styrketräna oxå..

    För min del har PF 16/8 inte alls funkat. Jag klarar en dag, men sen ballar det ut. Nu har till och med LCHF ballat ut för mig. GRRRR!!!! Så jag ska återgå till att få LCHF att funka och sedan får vi se om jag provar någon slags PF. Styrketräningen går iaf kanon, så det är kul!!!

    1. Man ska vara glad att något funkar iaf 🙂 Som sagt, inget mer 16/8 för mig. Däremot tror jag att det skulle funka bra för den som gillar upplägget,kombinerat med styrketräning. Drar paralleller till när jag själv gick över till LCHF kost och märkte inte av några större förändringar på styrkan. Vad beträffar dina urballningar med kosten så är det ju bara till att försöka hitta tillbaka. Lycka till med bloggen!

      1. Tänkte att det skulle vara bra att skriva av sig. Så därför bloggen.

        Hihi, ja visst är det kul att nått funkar bra. Träningen är så kul. Känns bra att verkligen prioritera den, både jag och mannen tränar så vi peppar varandra.

        Jag är rädd att jag oxå blir för fixerad vid mat vid PF. Jag klarar det bra på förmiddan, men det är ju just att jag äter och äter och äter på kvällarna om jag blir på det humöret.. Fast jag gillade att sätta gränsen till 20.00. Det gick bra att sluta då. Så det får jag nog försöka fortsätta med,

  2. Instämmer helt i NO!
    Körde PF en ynka vecka, tränade tungt X3
    samt HIIT 2-3 ggr.
    Träningen gick hyfsat bra men blev fixerad kring mat…
    Att äta eller inte äta.
    Kör nu samma träningsupplägg, men casein
    frulle , bra lchf lunch o middag..
    Mår bäst så, hoppas magrutorna tycker desamma;)

    1. Matfixering suger! Du har redan rutor du! Grattis!!! Jag väntar fortfarande på att mina ska ”komma ut”. Jag är dock helt säker på att min för tillfället ganska stillasittande livsstil inte bidrar till önskat resultat 😉

  3. Säger samma som du. Är inne på andra veckan med PF men förmiddagshungern ger sig inte. Upplever även att jag är mer hungrig även under tiden jag har mitt ”ätfönster”. Nej, att äta frukost, lunch o middag har funkat fin-fint under mitt dryga år med LCHF så varför bryta ett vinnande koncept. Ska hålla ut tills helgen, men jäklar vad jag längtar till frukosten på lördag!

    1. Right on the spot! Varför bryta ett vinnande koncept? Men som sagt, WHEN- upplägget känns helrätt och det blir ju inget måstemönster som man ska följa. Du får börja tänka på redan nu vad frukosten ska bestå av. För min del hade valet varit lätt. Är helt hooked på mina plättar med kokosfett just nu! Älskar det!

  4. Jag trivs jättebra med PF men å andra sidan så kör jag inte jättestrikt med vilken mängd som äts när etc. Jag ser bara till att äta första målet vid 12-13-tiden och sen inte äta för sent på kvällen. Har gått ner 2 kg, förhoppningsvis mest fett.. 🙂 men ska nog göra en ny bodpod snart för att se om jag är på rätt väg. Lågkolhydratkost med koll på energiintaget tillsammans med PF och tung styrketräning tror (hoppas) jag är ett bra sätt att trimma till kroppen på. Sen kanske jag borde vara ännu lite striktare för att få mer resultat men men…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *