3-timmars dieten

Snubblade över en artikel i Metro bostad som fick mig att skratta. Den är sååå långt ifrån periodisk fast som det går att komma. Den kallas 3- timmars dieten och det är en dietist vid namn Anna Ottosson som har kommit på den. Eller nja, kommit på och kommit på…Alla  dietister, kostrådgivare och folk i fitnessbranchen anammar väl denna kosthållning?!3-timmars dieten går i alla fall ut på att man ska äta var tredje timme. Anna säger att tajmingen är viktig för den som vill gå ner i vikt och som vill äta sunt. Genom att äta regelbundet, 5-6 gånger per dag, cirka varannan, var tredje timme ökar man förbränningen, stoppar svältmekanismen och håller aptiten i schack. Man behöver aldrig bli sådär vrålhungrig, utan känner en skön känsla hela dagen. Dessutom har kroppen lättare att tillgodogöra sig näringsämnena bättre när du äter regelbundet –  jämfört med få och stora måltider.

Ha ha ha ha ha, precis tvärtemot PF upplägget som istället är –  ät inget på 16 timmar, var hungrig och svält dig. Ät sen lite däremellan – innan du hoppar på nästa svältcykel. Din kropp kommer bränna mer av ditt kroppsfett, samtidigt som den sparar på dina muskler. Den kommer ta tillvara mer på energin du stoppar i dig – jämförbart med om du skulle äta flera och mindre måltider.

3-timmars dieten hänvisar till att det finns studier som visar på att människor som äter frukost har lättare att gå ner i vikt. Med frukosten bryter man nattens fasta (jämför med engelskans ”breakfast”!). Kroppen har varit utan mat sex-åtta timmar och när vi vaknar är det viktigt att fylla på med ny energi, annars går blodsockret ner ytterligare vilket kan leda till att man äter alldeles för mycket senare under dagen. En bra tumregel är att äta frukost inom en timme efter att man har vaknat. Om du inte känner någon direkt aptit på morgonen – är ett knep för att komma i fin frukostform – att väcka kroppen! Duscha och fixa dig först och ät det sista du gör innan du sticker. Eller så äter du på jobbet – Ställ lite schysst frukostmat i jobbkylen

Eller…om man kör PF – ÄT INTE FRUKOST! Hoppa detta mål så du kan få ut maximalt av dina tömda glykogendepåer. Det vill säga – din kropp kommer fortsätta ta av ditt lagrade kroppsfett.

Anna säger att 3-timmars dieten och träning passar som handen i handsken. Man får som Anna själv uttrycker det ”finfina” resultat.  Mellanmålen blir extra viktiga. Om du tränar direkt efter jobbet så behöver du äta ett större mellanmål på eftermiddagen. Till exempel, lite fil, skivad banan och musli (nyckelhålsmärkt) tillsammans med en smörgås med skinka och paprika är en bra uppladdning för träningen. Plocka med en frukt i träningsväskan som du kan käka på vägen hem för att undvika att bli vrålhungrig innan du har kommit hem och dukat fram. Är klockan sent så kan du äta en soppa eller en tallrik gröt med smörgås till. Bli uppmärksam om hur det känns i kroppen. Du ska aldrig vara superhungrig eller proppmätt när du följer 3-timmarsdieten.

Om man kör PF behöver man inte tänka så mycket på när man äter. Mellanmål kan till och med vara överflödigt. Man äter dock dagens största mål efter att man tränat.

This guy kör på PF

Inte denna 🙂

Är det konstigt att folk är förvirrade? Vad ska man tro på? 3- timmars dieten kontra periodisk fasta är ju två ytterligheter som heter duga.

Vad gäller 3-timmars dieten kan jag på rak arm säga att den är skapad för folk som inte äter LCHF. Detta ”måste” att äta var tredje timme finns inte i LCHF världen. Där äter man istället mat som man håller sig mätt på under en längre tid.. Vidare får man inte dom här blodsockerdipparna – att man  måste äta just nu, eller egentligen helst för en kvart sen,  för man  är helt skakig i händerna och  håller på att tappa sig själv totalt .  Spontant känns det som om att äter man LCHF,  är det sjukt mycket lättare att börja med periodisk fasta. Man har ju redan ett stabilt blodsocker – är inte ”beroende” av att äta var tredje timme, och som sagt – man får inte de här svackorna av lågt blodsocker.

Vad ska man välja nu då? Vad är rätt och vad är fel? Om det står mellan 3-timmars dieten och periodisk fasta, väljer jag lätt det det senare. Varför? Att äta konstant hela j-a tiden jämfört med två-tre gånger om dan , borde bli en större och tyngre  påfrestning på din kropp och dina organ. Och absolut på dina tänder.

The choice is yours!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 reaktioner till “3-timmars dieten

  1. Jag har med hjälp av en kostrådgivare kört på att äta var 3e timma (inte någon diet, bara ett eget upplägg) och har gått ner 9.4kg på det, så kan långt ifrån hålla med om att bilden med tjockisen syftar på att han äter var 3e timma – man äter så pass mycket mindre ändå men. Respekterar din teori 🙂

    1. Hej Elin och stort grattis till viktnedgången! Inlägget handlar om periodisk fasta kontra att äta var 3:e timme,vilket är den generella rekommendationen. Man kan gå ner i vikt på en massa olika sätt. Vad beträffar tjockisen vågar jag nog säga att han inte kör pf (2-3 mål om dagen)- utan jag skulle nog snarare tippa på 3-timmars ”dieten” – men han skippar nog själva ”diet”biten :), dvs han äter både mycket fett och mycket kolhydrater HCHF 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *