Platt mage? Hoppa då fibrerna

data-ad-format="auto">

Eller rättare sagt – platt och glad mage= skippa de hårda fibrerna. Har precis läst en artikel med Anna Hallén där hon uttalar sig om detta – och vem är jag att ensam sitta inne på denna information. Såklart att jag måste dela med mig 🙂 . Först vill jag säga till alla som (dagligen) säger att man ”-måste äta lite av varje”…javisst! Vill du ha en uppblåst, ”pratande”, pruttig, gravid mage – be my guest! Fortsätt med att ”äta lite av varje”. Men om du inte vill det, tycker jag du ska fortsätta läsa. Artikeln är från Expressens helgbilaga ”Allt om LCHF”.

”Lika självklart som att bra mat kan förvärra din mage, lika självklart kan rätt mat göra den frisk. Väldigt många besvär handlar om fel mat. En glad mage fungerar som den ska och de flesta magar som får äta det som de är designade för kommer att fungera normalt. Det är när vi försöker fylla magen med”nya” produkter som systemet inte klarar av att hålla balansen.”

Vad kan man göra för att få en gladare, plattare mage? GÖR PRECIS TVÄRTEMOT VAD DU LÄRT DIG! Det vill säga…Ta bort alla hårda fibrersådant som kallas fullkorn och kli. Det betyder att knäckebröd, andra typer av bröd, fiberflingor och musli kan vara orsaken till dina magproblem. Hårda fibrer är bra mat för tarmbakterierna, men de hårda skaldelarna kan vara ett stort problem för våra kroppar. Genom att istället välja vattenlösliga fibrer kommer magen må mycket bättre. Detta hittar du i grönsaker, hela linfrön, psylliumfrön och i fiberhusk. ”

”En annan viktig sak är att undvika gasbildning. Hoppa över linser, bönor, kikärter och frukt. Gluten är ett växtprotein som kan skapa problem i kroppen, till exempel skada slemhinnan på tarmen och påverka immunförsvaret så att din kropp börjar försvara sig mot dig själv. Därför bör man även välja bort mjöl i alla former, bröd, flingor, pasta couscous m.m”

Anna anser att alla bör undvika gluten, även de som inte tror att de är överkänsliga. Vissa måste även minska eller ta bort laktos (mjölksocker) som finns i en rad mejeriprodukter. Fast utan gluten kan man klara mjölkprodukter. Börja med att ta bort alla mejeriprodukter i tre månader – låt mage och tarm vila. Prova sedan med ost, grädde och crème fraiche. Det har visat sig att när allt mjöl, fullkorn och gluten är borta är det många som klarar av ovanstående mejeriprodukter igen.

Round up: Är vi ämnade för att äta spannmål och dricka mjölk? Jag känner x antal personer som lider av ovanstående problem – gluten (eller laktos) intolerans. Ändå fortsätter de att äta dessa produkter som gör att dom mår sämre ”för man ska ju äta lite av varje och det är inte sunt att utesluta något”….Med ovanstående freshly printed – kan du i alla fall inte göra ett försök??? Det värsta som kan hända är att du inte kommer att få en gladare mage, men då har du i alla fall provat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 reaktioner till “Platt mage? Hoppa då fibrerna

  1. Jag önskar att någon skulle skriva utförligare om vad man KAN/BÖR äta utifrån ovanstående teori, för att få i sig näringsriktig men fortfarande god mat utan att det blir krångligt att leva. För många med mig är det nog inte helt självklart vad frukosten ska bestå av om man inte ska äta mackor och heller inte någon mjölkprodukt med müsli.

    Jag har även sökt runt efter en lista över livsmedel som innehåller hårda respektive mjuka fibrer, men inte hittat någon. Det enda jag stött på er listor över fibermängd i olika livsmede men det är ju inte till stor hjälp om man inte vet vilken typ av fibrer det handlar om.

    Tar tacksamt emot tips!
    /Anna

    1. Frukosten kan bestå av ägg, mjölkprodukter, grönsaker, kött och fisk (om man nu inte är vegetarian.) Kolla in den här länken, kan kanske vara till någon hjälp.
      Ha det bäst och lycka till!

    1. Hej Anna!Äter du LCHF? I så fall lär det bli från mjölkprudukter och ägg (om du nu äter det). Bönor kan man också äta om man vill, men det brukar inte hjälpa en känslig mage direkt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *