Vilken är den effektivaste fettförbränningen (ur LCHF perspektiv)?

december 22, 2011 i Träning

Morgonpromenader, lågintensiv träning där pulsen ligger på 60-70%, högintensiv träning eller kanske styrketräning??? Buden är många, men vilket är mest effektivt ur fettförbränningssynpunkt för en LCHF:are? Kroppen använder sig normalt av fett och kolhydrater som bränsle vid  träning. Men om jag inte har kolhydrater i kroppen, vad använder den sig av då? Är det bara fett? Är det någon smartis där ute som kan förklara för mig?

  • Morgonpromenader – ur ett LCHF perspektiv tror jag inte att man behöver ge sig ut i spåret innan frukost ur fettförbränningssynpunkt null. Fast varför inte om man gillar det?
  • Lågintensiv träning 60-70% av maxpulsen –  exempelvis powerwalking, jogging, cykling. För att bränna ca 300 kcal behöver man hålla på i ca en timme. Skaderisken är minimal, kroppen använder sig av främst fett som energikälla, men som sagt, man behöver hålla på i minst en timme. För att det överhuvudtaget ska märkas på kroppen behöver man göra det många gånger i veckan.
  • Högintensiv träning – intervallträning, springa. Sparar mycket tid och du ökar din kondition. Bränner dubbelt så mycket kcal på en timme om man jämför med PW. Fast man orkar inte hålla på en hel timme. Ville bara klargöra skillnaden. Ett intervallpass är ca 15-20 min, 5 min uppvärmning och 10 min nedvarvning. Man får en efterförbränning efter avslutat pass, vilket man inte får efter ett lågintensivt pass.
  • Styrketräning – säkert många som inte tänker på att styrketräning är en  grym fettförbrännare. Ju mer muskler du har, desto mer energi krävs det för att hålla dem igång.

Vad blir slutsumman då? Jag röstar på att högintensiv konditionsträning kombinerat med styrketräning är det mest effektiva. Kan tänka mig att man ofta väljer den lågintensiva träningen för att man är lite bekväm. Kör man ett intervallpass känns det som att lungorna ska lägga av och att syret inte räcker till emellanåt. Det är tufft!!!

Jag har som bekant fått tillbaks orken vid konditionsträning. Undrar om jag ska våga mig på ett intervallpass vid nästa cardio träning….Vid närmare eftertanke – varför inte? Man måste våga utmana sig själv, annars blir man inte bättre.

HIIT (högintensiv intervall träning) here I come!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...